Men var nu starka och låt inte modet falla, för ert arbete ska få sin lön.
2 Krönikeboken 15:7

Världen idag

Präst avkragad på grund av uttalande om homosexualitet

En präst i Svenska kyrkan ”avkragas” nu på grund av sitt uttalande om homosexualitet. Luleå stifts domkapitel anser att hon brustit i lojalitet mot kyrkan då hon redogjort för sin egen åsikt. – Om beslutet står sig kommer det att ge konsekvenser för hundratals präster, tror Olof Edsinger från Svenska evangeliska alliansen.

Nyheter · Publicerad 17:05, 20 dec 2019

På ett konfirmationsläger i somras har prästen påtalat att homosexualitet kom in i världen med synden. Samtalet innebar att ungdomarna frågade om prästens åsikter och hon ska ha utvecklat sin personliga uppfattning mer än att förklara Svenska kyrkans mer liberala hållning.

Konfirmanderna reagerade starkt på resonemanget och tio föräldrar anmälde prästen till domkapitlet i Luleå stift.

Redan prenumerant? Logga in för att läsa hela artikeln.
En månad gratis!
Läs allt du vill med Världen idag DIGITAL
Du får tillgång till:
✓  Samtliga artiklar på varldenidag.se
✓  E-tidningen fyra dagar i veckan
✓  Digitala korsord

Epoken Trump över – vad innebär det?

Ledare När Vita huset i dag byter ledning på kommandobryggan är det en naturlig dag för utvärdering av en... onsdag 20/1 00:00

Trekejsarslag när tyska CDU ska välja en ny ledare i helgen

Nyhetskommentar Länge har det setts som Europas mäktigaste politiska parti. På lördag väljer Tysklands...