Herren har blivit min borg, min Gud är min tillflykts klippa.
Psaltaren 94:22

Världen idag

”Pandemin är ett bra tillfälle att pröva profetiska tilltal”

Flera förmenta profetior med koppling till coronapandemin cirkulerar nu på sociala medier. Pingstpastorn John Derneborg betonar vikten av att pröva allt.

– Vi måste nog bli duktigare på att följa upp profetiska ord, säger han.

Nyheter · Publicerad 17:00, 9 apr 2020

Källkritik är något att tänka på när det gäller det som delas på sociala medier. Världen idag har undersökt några exempel på coronarelaterade profetior som sprids, och medan det i vissa fall handlar om väldokumenterade utsagor, i form av tidigare publicerade och datummärkta videoklipp, så är källan i andra fall oklar, eller mycket svår att kontrollera.

Ett exempel på ett profetiskt ord som både finns dokumenterat och redan kan tyckas ha slagit in, kommer från Kadesha Jenkins, en kvinna som jobbar som pastor i den amerikanska delstaten South Carolina. I en videosändning på Facebook, som är daterad den 23 mars 2019, och fortfarande går att titta på, så talar hon om just ett kommande virus som Gud vill varna för.

– Den kommer att vara en viral sjukdom, nästan som en dödlig influensa, nästan som en dödlig mjältbrand eller något liknande, säger Jenkins bland annat i profetian.

Andra profetiska ord som finns dokumenterade – till exempel ett uttalande från amerikanen Chuck Pierce som CBN News skriver om – gör gällande att det kommer att bli en vändning till det bättre, åtminstone för vissa, i samband med påsken.

John Derneborg är pastor i pingstförsamlingen i Vänersborg och ledare inom förnyelsenätverket New Wine. Han slår fast att Bibeln är mycket tydlig både med att Gud vill ge profetiska tilltal, och med att vi ska pröva alla profetiska ord. 

– Det är jätteintressant med de olika profetiorna som kommer. Man kan se detta som ett ypperligt tillfälle att pröva de här, säger pingstpastorn. 

Han hänvisar till 1 Tessaloniker­brevet 5:19–21 respektive 1 Korintier­brevet 14:29–32, och föreslår ett prövande av profetiska ord i fem steg: 

1. Ställ frågor kring innehållet: Vad säger det till mig personligen, och till vem riktar det sig?

2. Pröva ordet mot Bibeln.

3. Pröva frukten av ordet.

4. Pröva anden i ordet – är det vägledande eller bara fördömande? 

5. Pröva profeten.

Derneborg är medveten om att inte alla håller med om den sistnämnda punkten. 

– Men jag känner väldigt starkt att det är viktigt att pröva profeten. Jesus säger att det är församlingen som har fått nycklarna som övervinner dödsriket och profeten måste kunna underordna sig och vara ödmjuk inför ledarskapet i en församling, säger han.

Samtidigt som Jesus varnade för att det ska komma falska profeter, så påpekar Derneborg att bara för att en person visar sig ha uttalat ett profetiskt ord som inte gick i uppfyllelse, så betyder inte det automatiskt att vederbörande är en ”varg i fårakläder”, som han uttrycker det. 

– Personen kan bara ha fel. Det kan komma utifrån något vi önskar. Vi lär oss också av våra fel. Det andra är vilken frukt det blir av det hela, säger Derneborg. 

Han poängterar vikten av att församlingen hjälps åt med att pröva profetiska ord och tillsammans försöker komma fram till vad som är från Herren och vad som inte är det. 

– Urskiljningens gåva finns i församlingen, men alla har den inte lika väl utvecklad. Beroende på var vi befinner oss i vår vandring med Herren och vår förmåga att urskilja så behöver vi hjälpa varandra. Gåvan behövs verkligen i vår tid, menar pastorn. 

Han påpekar vidare vikten av att alla som delar profetiska ord, inklusive erkända profeter, underordnar sig sina syskon i församlingen. 

– Om det finns uppror i profetens liv så öppnar han faktiskt upp för häxkraft och andra krafter, så det är otroligt viktigt att kunna underordna sig. Jag tror den onde lurar en del profeter att springa iväg på eget håll och sedan får de ”en snyting”, beskriver Derneborg. 

Han betonar samtidigt att vi verkligen behöver mogna och ödmjuka profeter i vårt land och att församlingen är beroende både av sådana, och av urskiljning, för att kunna utföra sitt uppdrag.

– Vi behöver dem som ser lite längre, det som händer bakom hörnet. Konkret i coronakrisen ligger det verkligen ett ansvar på församlingsledningen att lyssna in vad vi ska göra, säger John Derneborg.

Urskiljningens gåva finns i församlingen men alla har den inte lika väl utvecklad. Beroende på var vi befinner oss i vår vandring med Herren och vår förmåga att urskilja så behöver vi hjälpa varandra.

Svenska mediers rapportering om HD-domare får kritik

USA. Amy Coney Barretts väg till USA:s högsta domstol har bevakats intensivt också av svenska medier och... onsdag 28/10 14:00

Är egentligen människor så främmande för att lyssna som vi tror?

Arbetslivskrönika Jag lyssnade på en predikan för ett tag sedan och en av frågorna som pastorn ställde löd ungefär så... onsdag 28/10 00:00

17-åriga Signe levde utan skärmar under sex månader

Fasta. Det tillhör inte vanligheterna att en 17-åring väljer att leva skärmfritt. Men för Signe Strålin...