Låt dig inte besegras av det onda, utan besegra det onda med det goda.
Romarbrevet 12:21

Världen idag

Drygt var fjärde ung kristen i en undersökning uppger att de blivit kränkta av en lärare på grund av sin kristna tro. (Personerna på bilden har inget samband med texten.) Foto: Berit Roald/NTB scanpix/TT

Ny undersökning: Lärare kränker kristna elever

Varannan ung kristen upplever sig kränkt för sin tro. Det visar en enkätundersökning från Sveriges kristna råd. Undersökningen visar också att det ofta är läraren som står för kränkningen. ”Extra allvarligt”, menar KD-politikern Hans Eklind.

Nyheter · Publicerad 12:28, 19 feb 2020

”Jag blev kallad dum, fick kommentarer som ’tror du på tomten också’, hånades med vulgära skämt om min tro […] och blev utfryst av vissa grupper. Värst var min gymnasielärare i geografi som inte bara uppmuntrade utan sa det värsta. Jag lyfte det flera gånger men fick inget stöd av någon i skolan.”

Orden kommer från en ung kristen person som svarat på den enkät som ligger till grund för rapporten ”Unga troende i samhället”, som släpptes av Sveriges kristna råd (SKR) på onsdagen.

Av de 393 personerna som svarat på enkäten uppger 48,7 procent att de blivit utsatta för kränkningar på grund av sin tro. Utöver det är det 12,2 procent som svarar ”Jag vet inte”, men i flera fall ger exempel på situationer där de känt sig olustiga på grund av skämt, kommentarer eller antaganden om deras tro.

Den som står för kränkningarna är ofta kompisar – 26,7 procent av personerna i undersökningen uppger att det är en kompis som har kränkt dem. En analys av siffrorna visar dock att nästan 27 procent har blivit kränkta av en lärare, skriver SKR.

”På religionskunskapen i skolan har läraren en dumförklarande ton när det gäller kristendomen i förhållande till vetenskapen”, skriver en flicka i 16–17-årsåldern.

Uppgifterna som framkommer i undersökningen väcker starka reaktioner.

– Rapporten är ännu ett tecken på att religionsfriheten i Sverige inte är så självklar som vi gärna vill tro, säger Svenska kyrkans ärkebiskop Antje Jackelén i ett pressmeddelande från SKR.

En annan person som reagerar är Pingstföreståndaren Daniel Alm.

– FN:s barnkonvention omfattar barnets rätt till en allsidig utbildning liksom rätten till religiös och kulturell identitet. Men vad händer på sikt med ett samhälle där troende ungdomar inte uppmuntras att söka sin övertygelse och samtidigt lär sig att respektera andras tro?, frågar han sig i pressmeddelandet.

Som representanter för Sveriges kristna råd skriver Jackelén och Alm – tillsammans med katolske biskopen Anders Arborelius, syrisk-ortodoxe ärkebiskopen Benjamin Dioscoros Atas och SKR:s generalsekreterare Karin Wiborn – en debattartikel i Svenska Dagbladet med anledning av undersökningen.

”Det vi ser i rapporten tycks vara en frukt av dels villfarelsen om att tro och (natur)vetenskap utesluter varandra och dels det exotifierande sättet att undervisa i religionskunskap, som belagts i tidigare forskning, där religiöst liv beskrivs som föråldrat, irrationellt, främmande och sådant som någon annan ägnar sig åt”, skriver de.

Att det i flera fall är lärare som kränker eleverna tycker de är ”särskilt allvarligt”.

”Vi vet att den stora majoriteten av lärare utför ett gott arbete, men när det är läraren som utför kränkningen är detta mycket problematiskt eftersom en elev som upplever sig utsatt ska vända sig till sin lärare”, skriver de.

En annan person som tycker att detta är extra allvarligt är riksdagsledamoten Hans Eklind (KD).

”Skolan är obligatorisk och om läraren kränker var ska då den kristne tjejen/pojken få stöd?”, skriver han på Facebook.

På onsdagsmorgonen togs rapporten upp i TV4:s Nyhetsmorgon. Även programledarna där lyfte det faktum att kränkningar kommer från lärarhåll och frågade sig om det inte är ”extra graverande”.

Rapporten är ännu ett tecken på att religionsfriheten i Sverige inte är så självklar som vi gärna vill tro.

Undersökningen

393 kristna personer i åldern 13–25 år svarade på enkäten.

Ungdomar med frikyrklig bakgrund var i majoritet bland de svarande, men även personer med katolsk, luthersk och ortodox bakgrund svarade.

64 procent av de svarande var flickor medan 36 procent var pojkar.

Bland dem som uppgav att de blivit kränkta svarade de flesta att det hänt ”några gånger”.

Rapporten finns att ladda ner på SKR:s hemsida.

Deir Yassin – myten som bidrog till de palestinska flyktingarna

Israelkommentar Myten om den så kallade massakern i den ”fredliga” arabiska byn Deir Yassin i april 1948, strax... torsdag 2/4 00:00

När det kniper vill staten ha kyrkans hjälp

Ledare Förra veckan mötte statsministern trossamfunden: kristna, judar, muslimer och buddhister. På sin... torsdag 2/4 00:00

Döljer Jesus sanningen för vissa?

I Bibeln står det på flera ställen att Jesus säger att han talade i liknelser för att vissa... torsdag 2/4 00:10

Döljer Jesus sanningen för vissa?

I Bibeln står det på flera ställen att Jesus säger att han talade i liknelser för att vissa...