Nyheter
Mäklaretik som affärsidé
Lund Som nykläckt student från mäklarutbildningen beslöt sig Per Karlqvist för att avstå från att fiffla i gråzonerna.
-Jag kände på en gång att det då skulle bli mycket roligare, att jagskulle leva 20 år längre och att jag kanske även skulle bli merframgångsrik, säger Per Karlqvist, vars mäklarfirma på några år bliviten av Lunds främsta. 45 år gammal gick han 2001 ut i den första studentkullen från statligafastighetsmäklarutbildningen. Där hade han fått lära sig att hanteramäklaryrket professionellt och även etiskt korrekt. Per Karlqvist insågdock att det krävdes mer än så för att navigera rätt i den gråzon sommöter mäklare.
Litemed andan i halsgropen och en snabbtillverkad lunchsmörgås i handenberättar han om en budgivning som avslutades för bara 15 minuter sedan.
-Under den sista halvtimmen av processen tvingades jag göra en hel radetiska val. Om jag som mäklare inte i förväg hade tagit ställning föratt agera rätt, hade jag lätt blivit ett offer i händerna påsituationen, säger han.
Efter utbildningen ochen kort tid som anställd rullade han igång den egna mäklarbyrån undernamnet 2000mäklarna. Med sig hade han sitt personliga beslut attförsöka agera seriöst och hederligt.
- Det handlar om att jobbaaktivt med respekt för kunden i varje situation. Människor, bostäderoch pengar är en komplicerad situation, där mäklaren i sin förmedlanderoll agerar i en ganska stor gråzon, säger Per Karlqvist.
Dit räknarhan frestelsen att styra budgivningar för att få följdaffärer, tillexempel när en kund säger åt honom att "om du fixar så att vi får köpadet där huset så får du sälja vårt hus".
För att gynna just denkunden, kan mäklaren välja hur han framför löpande information till deolika parterna under en försäljning. Även om mäklaren framförsanningsenliga uppgifter kan han med psykologi och subtila nyanserstyra en affär, menar Per Karlqvist.
- I de allra värsta fallen kanmäklaren helt enkelt låta bli att kontakta någon av köparna. När desedan ringer och undrar får de veta att bostaden är såld, betonar han.
Som mäklare kliverman ofta rakt in i människors privatliv, familjesituation och iblandskilsmässor. För att hantera detta krävs ett eget värde- och rättesnöremenar Per Karlqvist.
- Ibland kan ärlighet göra det svårare för digoch kunder kan bli upprörda. Långsiktigt blir dock mitt mäklarlivmycket enklare, eftersom jag då aldrig behöver fundera eller bekymramig över vad jag har gjort eller sagt i processen, säger Karlqvist varsfirma numera verkar under namnet Husera.
Genom Huseras egen handbok,veckomöten och löpande coachning får de anställda stöd och handfastaråd för att handla rätt i kniviga situationer.
Per Karlqvist talarom mäklaryrket som spännande och som en ständig utmaning. Heltallvarligt uttrycker han förvåning över att mäklarens vardagsliv ännuinte blivit föremål för en realityserie i tv.
- Det är så mycketdramaturgi i det här yrket; det handlar om pengar, människor ochbostäder och man kommer verkligen människor in på skinnet.
PerKarlqvist ser sitt företag som en del av en ny trend och en allmänuppryckning i branschen. Och han pekar på den statligamäklarutbildningen som en viktig länk i den utvecklingen. Utbildningen,som bedrivs på högskolenivå, formar en ny generation av mäklare, trorhan.
För egen del har hans personliga beslut att försöka agera schyst och korrekt varit helt avgörande.
-Direkt när jag tog beslutet att inte "mörka" och ha en egen dold agendaså kände jag att: vad roligt detta jobbet är, vad länge jag kommer attleva och samtidigt kommer det kanske också gå bättre för företaget.
Och bra har det gått. Husera tillhör de tre-fyra största mäklarföretagen i Lund.
- Det har gått spikrakt uppåt. Vi omsätter åtta miljoner i år och har precis anställt en femte mäklare.
Hanmedger att han länge övervägt att sprida sitt koncept över landet genomatt starta en franschisekedja. Men ett rikt liv med familj och fritidhar hittills fått honom att avvakta med dessa planer.
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP