På busshållsplatser och reklamplatser i centrala Helsingfors kan alla se de stora tavlorna med kristna vittnesbörd. ”Jag fann det” (på finska: Se löytyi) lyder budskapet där kända finländare i en mening berättar vad tron på Jesus betyder för dem.
– Vi är ännu bara i början av kampanjen, genomslaget kommer att öka när alla samverkande faktorer är på plats, säger Ari Talja, inspiratör i den jättesatsning där kyrkor i hela Finland gått samman för att beröra sin nation.
När Världen idag möter honom i folkvimlet vid järnvägsstationen dyker kristna vittnesbörd titt som tätt upp på de stora digitala tavlorna. Kända finländare från bland annat artist- och idrottsvärld samt näringsliv träder fram frimodigt på stora bilder.
På allas läppar är namnet Jesus och den kortfattade rubriken ”Jag fann det” är också titeln på det lilla häfte som nu distribueras via post till alla hushåll i Finland.
Kampanjen pågår under 40 dagar med start den 19 september och märks i de cirka 200 städer och större samhällen som berörs av kampanjen.
Totalt 394 församlingar, alltifrån lutherska kyrkan till olika pingstkarismatiska församlingar står bakom och kampanjhögkvarteret finns hos den kristna tv-kanalen IRR-TV:s moderna tv-hus norr om Helsingfors.
– Vårt främsta fokus är att göra Jesus känd, och i den processen ingår den personliga berättelsen som ett viktigt redskap, säger Kenneth Grönroos vid vid IRR-TV.
– I det häfte vi delar ut sammanställer vi vittnesbörd om olika människor som fått sina liv förvandlade av Jesus. Vittnesbörden kompletteras med vägen till frälsning, hur man ber frälsningsbön samt förmedlar kontakter till församlingar,
Kenneth Grönroos är en känd profil i den finlandssvenska pingstväckelsen och berättar att organisationen på IRR-TV har stor erfarenhet från 110 omfattande storstadskampanjer på fyra kontinenter. Världen idag har tidigare rapporterat om några av kampanjerna och det framgångsrika koncept som ligger bakom.
– Nyckeln är att nå ut i alla möjliga kanaler, som tv, radio, affischtavlor, bussreklam, bildskärmar, sms och sociala medier, säger Onni Happala, som är samordnare för kampanjen i Finland.
– Till telefoncentralen, bemannad av volontärer från de kyrkor som deltar, kan folk ringa och få material, svar på frågor och kopplas till en lokal församling. Vår organisation står för finansiering och samordning av mediesatsningarna. Men i övrigt håller vi oss i bakgrunden. Det är de deltagande lokala församlingarna, som står för de personliga kontakterna lokalt, säger Onni.
Kampanjen i Finland är dock den första landsomfattande kampanj som genomförs utifrån konceptet med stadskampanjer. Hela landet har en gemensam telefoncentral som finns här i kampanjhögkvarteret. På hemsidan finns uppgifter om hundratals events och samlingar som arrangeras av de 394 församlingar som deltar runt om i landet.
– Det antalet kommer att öka betydligt när kampanjen successivt växlar upp. Vi tror på en rik skörd också i Finland och att många ska återvända till sina kristna rötter, säger Onni Happala.
Hannu Haukka som är grundare bakom IRR-TV är förväntansfull inför den stora satsningen där stadskampanjerna nu för första gången genomförs som en nationell kampanj.
– Jag tror på kraften i den personliga berättelsen och vi har sett enorma resultat av detta i vårt arbete. Vi har också sett hur Gud välsignat och fyllt behoven. Alldeles innan kampanjen här i Finland började fick vi på kort tid in allt vi behövde för att genomföra kampanjen enligt planerna. Det handlar om stora pengar och jag är helt förundrad över detta generösa givande som enskilda personer visat.