I 16 år har Kanal 10, som uteslutande finansieras av gåvor, sänt i Sverige. Nu står de inför en tuff ekonomisk utmaning.
– Vi har varit där flera gånger, men det är klart att det varenda gång känns lika jobbigt, säger kanalens vd Joakim Claesson till Världen idag om det ekonomiskt ansträngda läget.
2022 beskriver han som ett tufft men ganska okej år. De stora problemen ekonomiskt härrör i stället från 2021 när bolaget gjorde en förlust på nästan 1,5 miljon kronor.
– Det har vi släpat med och nu har skulderna kommit i kapp oss kan man säga, konstaterar Joakim Claesson.
Tv-kanalen gjorde vid en extrasändning i förra veckan ett upprop till tittarna om att ge gåvor, vilket inbringade omkring 60 000 kronor. En siffra Joakim Claesson är nöjd med.
– Det var ett program som vi satte in med kort framförhållning, så utifrån de förhållandena var det bra, säger han.
Men mer pengar behövs, allt för att undvika neddragningar bland personal eller förändringar i programutbudet.
– Två miljoner skulle vi vilja få in, det ska jag inte sticka under stol med.
Joakim Claesson framhåller att kanalen tidigare år klarat sig ur än tuffare utmaningar.
– Jag hoppas absolut att vi tar oss igenom det här. Men det går inte om inte partners och gåvogivare skjuter till lite extra. Det räcker inte med de månatliga gåvorna vi får, påpekar han.
Dock är han trots allt hoppfull inför framtiden.
– Det känns ändå ganska positivt. Hösten gav mersmak. Trots höga elräkningar och högre matkostnader så har våra tittare varit generösa. Så jag är hoppfull.