Låt Herren din Gud tala om för oss vilken väg vi ska gå och vad vi ska göra.
Jeremiah 42:3

Världen idag

Jesus-serien gör succé på bio och Netflix i USA

Intresset är stort kring den bibelbaserade serien The chosen. I USA gör den succé på bio, samtidigt som den nu släppts på världens största streamingtjänst där den direkt fick stor uppskattning.

Nyheter · Publicerad 13:00, 4 dec 2022

Den amerikanska bibelbaserade serien The chosen har blivit en stor framgång och rönt stora framgångar i USA den senaste tiden.

När de två första avsnitten från säsong tre nyligen gick upp på bio i landet var succén omedelbar. Efter sin öppningshelg tog serien sig in på plats tre i listan över de mest sedda biofilmerna i USA den helgen, vilket överraskade många som bevakar Hollywood. The chosen kom därmed före stora produktioner med större budgetar.

– Vi chockar filmindustrin, sade seriens skapare, Dallas Jenkins, i samband med en livesändning på Facebook, där han också sade att han tror att succén på bion kommer att generera mer uppmärksamhet för serien.

The chosen drog in totalt åtta miljoner dollar under biohelgen i USA, motsvarande omkring 90 miljoner svenska kronor – något tidningen Variety efteråt beskrev som ”imponerande” och en ”överraskande succé”. En vecka senare ligger serien fortfarande kvar på topp tio i den amerikanska biotoppen.

Det är inte första gången som The chosen visas på bio. När julspecialen ”The messengers” visades på bio förra året kom den på plats fyra på biotoppen i USA.

Men även efter visningen på bio har The chosen fortsatt att göra avtryck i USA. Streamingjätten Netflix, med 220 miljoner prenumeranter världen över, gjorde nyligen de åtta första avsnitten från säsong ett tillgängliga för amerikanska tittare.

Serien blev snabbt en av de mest gillade serierna bland Netflix tittare som sett serien.

– Vi vill introducera världen för den verklige Jesus, säger Katherine Warnock från teamet bakom The chosen till sajten Christian Headlines, och säger att närvaron av serien på Netflix är ett sätt att nå dem som ännu inte sett serien.

– Netflix är en otrolig partner, som samtidigt kan få ut serien på 194 marknader. Om vi själva skulle göra det sakta, bit för bit, skulle det ta betydligt längre tid, säger Warnock till sajten.

Hittills är det endast Netflix USA som har tagit in serien i sitt utbud.

Säsong tre av The chosen släpps officiellt i december. Serien kan ses gratis via The chosens egen app och webbsida, och finansieras helt av gåvor. I dagsläget är 35 procent av säsong fyra finansierad.

Totalt planeras det för sju säsonger.

Vi chockar filmindustrin.

Kanal 10 vädjar om ökat ekonomiskt stöd

Media. Den svenska tv-kanalen Kanal 10 står inför en tuff ekonomisk utmaning och behöver få in... lördag 28/1 18:00

TBN Nordic ändrar strategi – lägger fokus på playtjänst

Media. Den kristna ideella föreningen TBN Nordic gör förändringar i sin strategi och flyttar fokus från... lördag 28/1 13:00

Dags att tänka till kring våra församlingsstrukturer

Ledare Debatten som pågår gällande kyrkans förhållningssätt till samkönade relationer rymmer många... fredag 27/1 00:10