Den amerikanska bibelbaserade serien The chosen har blivit en stor framgång och rönt stora framgångar i USA den senaste tiden.
När de två första avsnitten från säsong tre nyligen gick upp på bio i landet var succén omedelbar. Efter sin öppningshelg tog serien sig in på plats tre i listan över de mest sedda biofilmerna i USA den helgen, vilket överraskade många som bevakar Hollywood. The chosen kom därmed före stora produktioner med större budgetar.
– Vi chockar filmindustrin, sade seriens skapare, Dallas Jenkins, i samband med en livesändning på Facebook, där han också sade att han tror att succén på bion kommer att generera mer uppmärksamhet för serien.
The chosen drog in totalt åtta miljoner dollar under biohelgen i USA, motsvarande omkring 90 miljoner svenska kronor – något tidningen Variety efteråt beskrev som ”imponerande” och en ”överraskande succé”. En vecka senare ligger serien fortfarande kvar på topp tio i den amerikanska biotoppen.
Det är inte första gången som The chosen visas på bio. När julspecialen ”The messengers” visades på bio förra året kom den på plats fyra på biotoppen i USA.
Men även efter visningen på bio har The chosen fortsatt att göra avtryck i USA. Streamingjätten Netflix, med 220 miljoner prenumeranter världen över, gjorde nyligen de åtta första avsnitten från säsong ett tillgängliga för amerikanska tittare.
Serien blev snabbt en av de mest gillade serierna bland Netflix tittare som sett serien.
– Vi vill introducera världen för den verklige Jesus, säger Katherine Warnock från teamet bakom The chosen till sajten Christian Headlines, och säger att närvaron av serien på Netflix är ett sätt att nå dem som ännu inte sett serien.
– Netflix är en otrolig partner, som samtidigt kan få ut serien på 194 marknader. Om vi själva skulle göra det sakta, bit för bit, skulle det ta betydligt längre tid, säger Warnock till sajten.
Hittills är det endast Netflix USA som har tagit in serien i sitt utbud.
Säsong tre av The chosen släpps officiellt i december. Serien kan ses gratis via The chosens egen app och webbsida, och finansieras helt av gåvor. I dagsläget är 35 procent av säsong fyra finansierad.
Totalt planeras det för sju säsonger.