Rättfärdighetens frukt ska vara frid, och rättfärdighetens verk vara ro och trygghet för evigt.
Jesaja 32:17

Världen idag

Historiskt när bönefrukost hölls i Israels parlament

I veckan hölls en bönefrukost i Jerusalem för första gången. På inbjudan av landets parlament, Knesset, anlände drygt 560 deltagare från 57 länder för att både be och nätverka för satsningar för Israel.

Nyheter · Publicerad 07:01, 9 jun 2017

Världen idag var på plats vid "Bönefrukosten" som varade i två dagar. Den sammanföll med 50-årsdagen av Jerusalems återförening, 7 juni 1967, och "den enade och eviga huvudstaden” blev ett genomgående tema för dagarna. De inleddes med en mottagning i Israels parlament Knesset där flera av ledamöter deltog, bland dem initiativtagaren till bönefrukosten Robert Ilatov. Han är ordförande för Christian Allies Caucus som sedan 2004 arbetar med så kallad ”trosbaserad diplomati”, att skapa samarbeten mellan judar och kristna som kan påverka lagstiftning och myndigheter.

Robert Ilatov uttryckte hur hedrad han var över att se så många ”Israelvänner och Sionälskare” på en plats.

– Skulle ni alla vilja be era regeringar att flytta sin ambassad till Jerusalem, vår huvudstad? tillade han, och möttes av stående ovation.

Hans inledning följdes av anföranden från politiker och ledare från olika länder, bland annat den amerikanska före detta presidentkandidaten och kongressledamoten Michele Bachmann.

– Vi står enade här i dag för att proklamera att Jerusalem aldrig kommer att delas igen! Gud har sagt att Israel ska vara en välsignelse för alla folk, så vi måste se till att Israel förblir starkt, manade hon.

Knessetledamot rabbi Yehuda Glick hänvisade till veckans Torahavsnitt om Menorahn och menade att alla närvarande är kallade att vara ljus för Herren i sitt sammanhang.

– I dag ser vi tydligt hur Bibelns profetior blir verklighet inför våra ögon. Och kan du inte se det behöver du köpa nya glasögon, tillade han, varpå en annan kommenterade att det krävs mycket tro för att kunna vara i Jerusalem och vara ateist.

När alla länders ambassader 1980 flyttade till Tel Aviv stannade en kvar i Jerusalem – den kristna. Det gjorde stort intryck på israeler, menade en av de lokala talarna, att de i stället för att vara politiskt korrekta valde att vara bibliskt korrekta.

I dag leds kristna ambassaden av Jürgen Bühler, som lyfte fram viktiga händelser i Israels moderna historia.

– Och kanske kommer man en gång se tillbaka på 2017 som en historisk vändpunkt, initierad av denna Bönefrukost? sa han.

Sydafrika har kommit att bli ledande i fråga om antisemitism och antagonism gentemot Israel. Därför möttes sydafrikanska kristdemokraternas ordförande, Kenneth Meshoe, av jubel då han kraftfullt adresserade den Unesco-resolution som förnekar judisk koppling till Tempelberget och Västra muren.

– Vi måste hävda att detta beslut är felaktigt och förkastligt och måste upphävas! 817 gånger omnämns Jerusalem i Bibeln, jag har räknat. Det är dags att vi börjar tala, vi kan inte förbli tysta, som majoriteten!

Knessets talman, Yuli-Yoel Edelstein, avslutade sessionen med att påminna om att Jerusalem i dag är tillgängligt för alla turister och pilgrimer.

– Så var det inte för 50 år sedan! Vi stöder frihet för alla, och vi kämpar för en bättre och säkrare framtid, inte bara för israeler utan för hela mänskligheten, sa talmannen.

Efter samlingen var närmare 200 av gästerna inbjudna till president Reuven Rivlin i hans residens (se separat artikel).

En av centralfigurerna bakom eventet är Albert Veksler. Han har under många år burit en vision om en Bönefrukost i Jerusalem och talat mycket med Robert Ilatov om det. Och i mars förra året fastslogs ett datum för en sådan frukost. Egentligen var det en ren händelse att det inföll just på jubileumsdagarna 6-7 juni, men Albert ser det som en tydlig profetisk hälsning.

– Vi vill med detta starta en bönerörelse för Israel. Vi behöver stå på muren, vi behöver bygga och investera och bli förespråkare för Israel, säger han till Världen idag.

– Bibeln säger att det ska gå väl för dem som älskar Israel. Jerusalem är en stad som förenar – vilket vi ser här i dag – en olivträdstam som ger liv ut till alla grenar. Gud har sagt att Jerusalem ska bli ett bönens hus för alla folk.

Under frukosten talade såväl judar (varav flera israeliska ministrar) som kristna, och bibelläsning av politiker varvades med 30-sekundersböner av pastorer.

– Guds ord har verkligen varit i centrum och lyfts fram från så många olika håll, påpekar Hans Weichbrodt från svenska Oasrörelsen, och menar att eventet innebär en unik mötesplats, för både judar och kristna från olika samhällssfärer världen över.

– Vi har alla våra gåvor, vår plats på muren. Det vi alla gör är viktigt.

Sverige representerades av ett drygt tiotal personer, bland annat Jan Sturesson, ordförande för ICCC, som menar att frukosten skapat historia.

– Våra kyrkor måste välja en av två sidor nu: antingen ställer man sig på Israels sida, eller inte. Denna elefant kan inte promenera runt i rummet längre. Det är en extremt central fråga.

Han betonade även betydelsen av att judar och kristna här står tillsammans och ber om fred för Jerusalem.

Albert Veksler avslutade med att uppmana alla att redan nu avsätta 6-7 juni nästa år för ännu en jubileumsfrukost, då Israel firar 70 år som nation.

– Israel och de kristna behöver varandra.

– Gud har sagt att Israel ska vara en välsignelse för alla folk, så vi måste se till att Israel förblir starkt.
Våra kyrkor måste välja en av två sidor nu: antingen ställer man sig på Israels sida, eller inte.

Ordkrig efter israeliska flygangrepp i Syrien

Missilangrepp Iran är redo att utplåna Israel, hävdar chefen för det iranska flygvapnet, sedan Israel angripit iranska mål i Syrien. – Vi slår till mot vem som än...

Det räcker inte med besvärjelser

Ledare Beklämmande röra Så här när dammet börjar lägga sig kan man fundera en del på förra veckans kaos i regeringsfrågan. Hur kunde S, MP, C och L ens komma på tanken att...