Alla som drivs av Guds Ande är Guds barn.
Romarbrevet 8:14

Världen idag

Folke T Olofsson Foto: Privat

Hallå där Folke T Olofsson …

... präst, docent och författare, som i slutet av förra året släppte boktrilogin ”Credo – en personlig kristen tro”.

Nyheter · Publicerad 18:12, 10 apr 2016

Varför har du skrivit böckerna?

– Jag ville formulera för mig själv vad kristen tro är enligt kyrkan. Det är också därför jag valt att kalla böckerna för Credo, som är det första ordet i trosbekännelsen: jag tror. Undertiteln är ju ”En personlig kristen tro”. Det handlar inte om något som är påhittat av mig, men när jag växte upp i Småland hette det: ”Har du en personlig tro på Gud? Är du frälst?” Det är den typen av personlig tro det är fråga om.

Hur länge har du arbetet med projektet?

– Egentligen sedan jag kom till tro, det vill säga sedan början av mitt liv. Men själva skrivandet har jag ägnat mig åt under ett par år. Jag har skrivit om sådant som jag har tänkt, predikat och stångats med under hela mitt liv. I den första boken beskriver jag hur mitt teologiska intresse väcktes, jag ville veta hur de olika delarna i den kristna tron hör samman med varandra.

Vem hoppas du ska läsa böckerna?

– Alla! Jag önskar att alla människor, som funderar på om man verkligen kan tro på vad den kristna tron lär, skulle läsa de här böckerna och få hjälp i sitt sökande. Min förhoppning är att böckerna ska bli en hjälp att undanröja onödiga troshinder, så att man kan se hur vacker den kristna tron är. Jag hoppas att den som lägger ifrån sig böckerna ska säga: ”Gud är ännu mycket större för mig nu, och jag ser hans närvaro i världen”.

– En del partier kanske upplevs som lite krångliga, men på komplicerade frågor kommer komplicerade svar. Det här är trons ABC, men det är också trons PQR, kan man säga. Men hur som helst önskar jag att alla ska få reda på substansen i böckerna.

Samtal om religion havererar ofta i den offentliga debatten

Ledare Varken provokation eller rasismstämpling hjälper i religonsdebatt … tisdag 17/5 00:10

Skytt slogs ner av pastor

USA. Sex personer har skjutits vid en kyrka i Laguna Woods i Kalifornien, USA. Kyrkobesökare övermannade... tisdag 17/5 19:00

Lavinartad smittspridning av covid-19 befaras i Nordkorea

Covid-19. Nordkoreas diktator Kim Jong-Un kritiserar myndigheter för långsamma medicinleveranser och har... tisdag 17/5 13:00

Religionsfriheten får aldrig dribblas bort

Gästkrönika Religionsfriheten har kommit på tapeten efter påskhelgens kravaller på grund av koranbränning. Det... tisdag 17/5 00:00

Må antikristliga ”statyer” falla i vårt land

Bönekrönika Varje år vid denna tid blir jag lika förundrad över vad som sker i naturen. Att det på några dagar... tisdag 17/5 00:00

Kristen student blev brutalt mördad

Nigeria. En kristen student i Nigeria stenades förra veckan till döds av en grupp manliga studenter, som... tisdag 17/5 10:00

Senaste nytt

    Man ska inte tillåta sig behandlas som en slagpåse

    Israelkommentar Israel har känsliga säkerhetsintressen i Syrien, där relationer med Ryssland måste hanteras på ett...
    Följ Världen idag i sociala medier