Men jag vet att min återlösare lever, att han till sist ska träda fram över stoftet.
Job 19:25

Världen idag

De kopplar upp sig varje morgon – för att be för Sverige

Varje vardag klockan sex möts människor från olika delar av vårt land till digital morgonbön för Sverige. Bönen har pågått sedan i mars på initiativ av Nationell bön. Världen idag kopplade upp sig en morgon, tillsammans med bedjare från hela landet.

Nyheter · Publicerad 07:00, 25 okt 2020

Klockan är två minuter i sex när Världen idags reporter, via videokonferensen Zoom, ansluter till morgonbönen för Sverige. På Nationell böns Facebooksida hittar vi instruktioner för hur man kopplar upp sig.

En brittisktalande röst meddelar att fler än 40 deltagare är på plats, en del framför sina skärmar, andra på telefon. Det antalet ska sedan stiga till 73 uppkopplade enheter innan mötet avslutas efter en och en halv timme.

När Världen idag släpps in i mötet är bönen redan i full gång. Ett mjukt sorl från tungotalande män och kvinnor strömmar fram. Någon sjunger stilla.

Så stängs mikrofonerna av och böneledaren Magnus Axelsson hälsar alla välkomna. Han uppmuntrar dem som vill att sätta på sina mikrofoner och leda oss i lovprisning. 

– Var frimodig. Jag släpper in folk hela tiden. Välkomna! 

Flera personer tackar och lovar Gud efter varandra och därefter läser böneledaren ur Psaltaren 20, om att Herren bönhör oss på nödens dag och att hans namn ska beskydda oss.

– Jag tror att det är en nödens dag i dag för många människor, för många länder, så vi står på det här ordet, säger Magnus Axelsson och fortsätter läsa:

– ”Han ger dig vad ditt hjärta begär och fullbordar alla dina rådslag.” Halleluja, vad är det vårt hjärta begär i dag? Jo, att vi ska få se någonting hända i vårt land.

Efter flera psaltarpsalmer om styrka från Gud i nöden fortsätter deltagarna med allmän lovprisning och bön.

– Det finns möjlighet för dig och mig att påverka den här dagen, ta auktoritet över den och låta den bli till välsignelse genom att vi fattar ett beslut att stiga upp på morgonen, lyfta våra händer mot himlen och förkunna vem Herren är över våra liv, våra familjer, våra församlingar, våra städer och vårt land, förkunnar Axelsson.

Han berättar hur hans barnbarn brukar komma springande och kasta sig runt hans hals, utan att vara rädda. Det är så vi ska komma till Gud när vi ber, menar han.

Några av dagens böneämnen gäller fruktan och apati inom kristenheten. Magnus Axelsson förklara att apati betyder brist på passion.

– Det är inte svårt att få kristna män att stå på en fotbollsmatch och lyfta sina händer, ropa och hoppa när hemmalaget gör mål. Jag har inga problem med det, men tänk om vi kunde vara lika brinnande i kyrkan, för att Jesus Kristus är konungarnas konung och har vunnit en evig seger, säger han.

Det är dags för männen att resa sig upp och ta sitt ansvar i bön för Sverige och i sina hem, menar Magnus Axelsson. Majoriteten av bedjare är ofta kvinnor, påpekar han.

– Tack alla ni kvinnor och män som är med här, missförstå mig inte, men var är männen som står på murarna i Sverige i dag och reser upp bönealtaren på ort efter ort?

Mötet fortsätter och två kristna profiler som jobbar mot hedersvåld lyfts upp i bön, Soheila Fors och Mona Walter. Båda är utsatta för hot och förföljelse för sitt engagemang.

Innan bönen avslutas för den här gången firar vi nattvard tillsammans – på olika håll.

Världen idag kontaktar Anders Gerdmar för att få veta lite om bakgrunden till böneinitiativet. Det började genom samarbetet med bönevännerna Jackson Sangiza och hans team från Tanzania, berättar han.

– De ber varje morgon klockan fem. Jag upplevde att vi också skulle göra det, förklarar Gerdmar.

För ett och ett halvt år sedan började några personer samlas i Uppsala en gång i veckan.

Efter en tid tog Anders Gerdmar reda på om det skulle gå att genomföra bönen på distans, så när coronapandemin var ett faktum och böneskolorna med Sangiza inte kunde genomföras som planerat var tekniken redan på plats.

– Vi har hållit på sedan i mars och vi brukar vara mellan 70 och 90 personer. Vi är ett ledarteam som håller i det hela. Vi ber för väckelse, ett förvandlat land och för viktiga samhällsfrågor. Den här veckan ska det bland annat handla om högskolevärlden och jordbruket.

Var är männen som står på murarna i Sverige i dag och reser upp bönealtaren på ort efter ort?

Böneinitiativet

Bakgrunden till morgonbönen är ett samarbete mellan ett svenskt böneinitativ och tanzaniska kristna som ber varje morgon klockan fem.

Bönemötena har hållit på sedan i mars och brukar samla mellan 70 och 90 personer.

Ett ledarteam bestående av bland annat Anders Gerdmar och Magnus Axelsson håller i mötena.

Man ber för väckelse, ett förvandlat land och för viktiga samhällsfrågor.

Bönemötena äger rum varje vardag klockan 06.00.

Den som vill vara med kopplar upp sig via zoom.

Mer förskola kan inte lösa språkproblemen

Ledare Det finns i Sverige cirka 520 000 barn i förskoleåldern, alltså mellan 1 och 5 år. Av dessa är alla... lördag 5/12 00:00

Regeringskris nära i Israel – ytterligare ett val kan vänta

Tvist. Framtiden ser alltmer oviss ut för Israels bräckliga regeringsbygge. Premiärminister Benjamin... lördag 5/12 07:00

Låt judar och araber få samarbeta!

Israelkrönika Han heter Mansour Abbas och sitter i Knesset, det israeliska parlamentet, för det arabiska partiet...