Herrenavskyr falsk våg, full vikt behagar honom. När högfärd kommer följer förakt, men vishet finns hos de ödmjuka.
Ordspråksboken 11:1–2

Världen idag

Bensinpriset ligger nu på rekordnivåer. På grund av politiska beslut, som ska gynna klimatet, väntas priset bli ännu högre. Foto: Pontus Lundahl/TT

Därför är drivmedel så dyrt just nu – och blir ännu dyrare

Att världsmarknadspriset på olja har stigit och att efterfrågan på drivmedel är stor efter pandemin är två orsaker till dagens höga bränslepriser. Men det handlar också om en bensinskatt på omkring 60 procent och ett riksdagsbeslut som tvingar distributörerna att öka andelen biodrivmedel i bensin och diesel.

Nyheter · Publicerad 10:00, 19 okt 2021

Sedan sommaren 2020 har priset på en liter 95-oktanig bensin stigit med mer än 30 procent. En förklaring är coronapandemin som ledde till att efterfrågan på olja störtdök globalt och att priset på bensin följde efter. När världen nu börjar återgå till det normala har kurvan vänt kraftigt åt andra hållet och råvarupriserna har stigit snabbt.

En annan faktor är en generell energikris i Asien. Det råder kol- och gasbrist i flera länder vilket gör att det eldas mer med olja för att producera el, rapporterade SVT nyligen.

Men prisökningen är också en konsekvens av medvetna politiska beslut. 2018 infördes en så kallad reduktionsplikt i Sverige. Det innebär att bränsledistributörerna måste blanda bensin och diesel med biodrivmedel.

Den 1 augusti i år infördes E10 som den nya standardbensinen på marknaden, vilket innebar att inblandningen av etanol i drivmedlen ökade. Då höjdes reduktionsplikten från 4,2 procent till 6 procent för bensin och från 21 till 26 procent för diesel, skriver Ny Teknik.

Det här får två effekter: dels blir drivmedel dyrare eftersom det biodrivmedel som blandas i just nu kostar mer än bensin och diesel. Och dels kan bränslets effektivitet påverkas negativt av blandningen.

Redan i januari 2022 höjs reduktionsplikten på nytt, då till 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. Regeringen har sedan aviserat att ökningen av biodrivmedel ska fortsätta med årliga höjningar till 2030. Då ska reduktionsplikten för bensin vara hela 28 procent och för diesel 66 procent.

En beräkning från regeringen gör gällande att priserna för konsumenten skulle öka med 3,6–5,4 kronor per liter för diesel och 1,9–2,9 kronor per liter för bensin till 2030. Då räknas dock inte bensinskatten eller andra möjliga faktorer till ökade kostnader med.

Man understryker dock att det finns en stor osäkerhet kring hur mycket priserna kommer att öka.

Den nuvarande andelen av biodrivmedel klarar den absoluta majoriteten av fordonsflottan. Men i takt med att reduktionsplikten trappas upp väntas fler och fler bilmodeller få problem.

De bränslebolag som inte uppnår reduktionsplikten kommer att få straffavgifter.

Reduktionsplikten och bensinskatten motiveras enligt regeringen av målet att sänka utsläppen för klimatets skull.

Bensinprisets olika delar

• I skrivande stund är det genomsnittliga priset på bensin (95-oktanig) 17,69 kronor per liter. Ungefär 60 procent av denna summa är bensinskatt.

• Bensinskatten är ett samlingsnamn som egentligen består av tre olika delar: koldioxidskatt, energiskatt och moms.

• Konsumenten betalar alltså ungefär 7 kronor för varje liter bensin, medan skatten för en liter ligger på drygt 10,5 kronor.

Källa: Ekonomifakta

Hbtq-frågan kommer att splittra många frikyrkor

Ledare Det råder religionsfrihet i Sverige. Det gäller även enskilda pastorers syn på hur Skriftens texter... fredag 31/3 00:10

Känd ateist ville inte svara på frågor om islamism

Storbritannien. När den kände ateisten Richard Dawkins i en intervju får frågor om islamism blir han plötsligt... fredag 31/3 07:00

Hockeyn borde ta lärdom av fotbollen

Nyhetskommentar Hällevik, ett gammalt fiskeläge som förvandlats till badort, är en tätort på Listerlandet i... fredag 31/3 00:00