Ett nytt bud ger jag er: att ni ska älska varandra. Så som jag har älskat er ska också ni älska varandra.
Johannesevangeliet 13:34

Världen idag

Under sitt Värnamobesök berättade Broder Yun om egen depression och ängslan, men också om mirakler. Foto: Enrique Lilja

Broder Yun: ”1 miljon kineser frälsta i månaden”

Evangelisten ”Broder Yun” avrundade under söndagen sin Sverigeturné med ett besök i Värnamo.

– Han delade en Jesuscentrerad förkunnelse om att tro, leva i och lita på Guds löften, berättar Anders Olsson, pastor i Pingstkyrkan Arken.

Nyheter · Publicerad 07:00, 8 nov 2020

För drygt 20 år sedan hade Broder Yun en nyckelroll i den underjordiska kyrkan i Kina. Han blev även fängslad på grund av sin kristna tro.

– Han flydde från Kina på ett minst sagt mirakulöst sätt, berättar Anders Olsson.

I sin bok Den himmelske mannen berättar Broder Yun om hur han låg i sin cell, deprimerad och svårt sargad av misshandel. En dag manade den helige Ande honom att vandra ut från fängelset, trots att byggnaden ansågs som rymningssäker. Broder Yun upplevde helande för sin kropp och valde att gå i tro. Han promenerade förbi vakter som inte såg honom, trots att de tittade mot honom, och ut till friheten och västvärlden.

Anders Olsson berättar om Broder Yuns spontana sätt att förkunna under besöket i Värnamo.

– Han växlade mellan att vittna, sjunga och dela Guds ord. Förbönsstunden efteråt var pricken över i:et. Hela församlingen gick ned på knä i vördnad för Herren.

Därefter bad församlingen för Broder Yun och Sverige.

Ödmjukheten var påtaglig, menar Anders Olsson.

– Broder Yun berättade om både egen depression och ängslan, men också om mirakler. Han lever hela tiden i Guds ord.

Den underjordiska kinesiska kyrkan lever under svår förföljelse från myndigheter och behöver stöd i förbön, poängterar Anders Olsson. Behovet av fler biblar är stort.

– En miljon människor i Kina kommer till tro på Jesus varje månad, säger han.

De kristna i Kina vill sprida evangeliet vidare. Visionen är 100 000 kinesiska utlandsmissionärer.

– Evangeliet har rört sig västerut och vidare till USA innan det landade i Kina. Nu vill man ta evangeliet tillbaka till Jerusalem.

Ny missionsorganisation viktigt och uppfriskande initiativ

Ledare I en tid då fysiska gudstjänster förbjudits, då många församlingar och samfund långsiktigt krymper... tisdag 13/4 00:10

Arvet som Ebba inte bryr sig om

Ledare När Kristdemokraterna i förra veckan presenterade sitt jämställdhetspolitiska program väcktes... tisdag 13/4 00:00

Senaste nytt

    Ett osannolikt men avslöjande samtal med en jordansk chaufför

    Israelkommentar Att verkligheten och rapporterna från Israel sällan stämmer är vi här i Israel vana vid, men ibland...
    Podcasts
    Följ Världen idag i sociala medier