Nyheter

Botniabanan är startklar

Botniabanan är startklarSpadtaget för Botniabanan togs 1999. Sedan dess har 15 mil räls länkats samman och ett stort antal entreprenörer har sprängt, schaktat, grävt och arbetat sig genom det norrländska kustlandskapet. Den 16 oktober öppnas sträckan Örnsköldsvik-Husum för kommersiell godstrafik.

I centrala Örnsköldsvik är banan färdig sedan några år. Det största hindret för bygget här blev idrottsföreningen Friska viljors hoppbackar på Varvsberget, med utsikt över stan.
– Vi fick spränga in hoppbackarna i berget, berättar Jan Bergman, informationschef på Botniabanan.
Botniabanan är den norra delen i en järnvägslänk längs norrlandskusten. Ådalsbanan, söder om Ångermanälven, håller nu på att rustas upp. Innan den är färdig blir det ingen tågtrafik söderut för Örnsköldsviksborna.

– I oktober nästa
år, 2009, lämnar vi formellt över sträckan Ångermanälven-Örnsköldsvik till Banverket. Och i augusti 2010 öppnar vi för persontrafik mellan Örnsköldsvik och Umeå, säger Jan Bergman.
I dagsläget finns det 15 mil sammanhängande räls, och nu byggs den sista etappen i Umeå.
– Det är viktigt att poängtera att det är en kombibana, både för gods och persontrafik. Godstrafiken på stambanan i Norrland har nått taket i dag, och med dubbelspårsfunktionen på Botniabanan kan vi frigöra kapacitet, säger Jan Bergman och fortsätter:
– Botniabanan kommer att bli väldigt viktig. Den är samhällsekonomiskt lönsam och bra för regionen och hela landet. Det blir effektiva transporter till industrin och banan knyter ihop kuststäderna som kan samverka med arbetsmarknaden.

Lykke Backer
naringsliv@varldenidag.se

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS