I en unik intervju i juni berättade förre sjösäkerhetsdirektören Bengt Stenmark i Världen idag hur han utsattes för starka påtryckningar från ledande politiker strax efter Estonias förlisning.
Påtryckningarna ledde till att Stenmark i media uttalade att han utsattes för ministerstyre.En initierad källa i svenska sjöfartskretsar bekräftar att Bengt Stenmark efter olyckan utsattes för övertalningsförsök.
- Som sjösäkerhetsdirektör menade Bengt-Erik Stenmark att det var han som ansvarade för sjösäkerheten, inte politikerna, berättar Världen idags källa, som har god och långvarig insyn i svensk sjöfartsnäring.
- När Bengt-Erik Sten-mark markerade sitt ansvar genom att göra sitt uttalande om ministerstyre, ledde det till en upptrappad konflikt med politikerna. Så småningom ledde detta till att han förlorade sitt arbete som sjösäkerhetsdirektör.
Världen idags källa beskriver hur den efterträdande sjösäkerhetsdirektören, Johan Fransson, har varit betydligt mer följsam gentemot sin uppdragsgivare staten.
Fransson var som Sjöfartsverkets chefsutredare ansvarig för dykoperationen (ledd av företaget Rockwater) vid Estonia i december 1994 och undertecknade som svensk representant det kontrakt som reglerade dykarnas tystnadsplikt. Därefter blev han sjösäkerhetsdirektör efter sparkade Stenmark.
I början av förra året vägrade Johan Fransson att häva dykarnas tystnadsförbindelse, när estniska utredare ville intervjua dykarna. Tystnadsplikten hävdes först tidigare i år, sedan förre försvarsministern Mikael Odenberg uttryckt sitt stöd till beslutet.
- Johan Fransson har egentligen aldrig velat tala om Estonia. Det var ju naturligt att frågan kom upp i sjöfartskretsar, men Johan Fransson undvek konsekvent ämnet och förde in samtalet på andra frågor istället, säger den högt uppsatta källan inom den svenska sjöfartsnäringen.
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP