Örebro slott är ett
oslagbart varumärke
Hur skapar man ett varumärke? Det är den stora fråga konsulter och pr-firmor jobbar med i näringslivet. I Örebro är varumärkessuccén ett faktum. Man hade nämligen ett SLOTT.Det gamla slottet, ursprungligen från tidig medeltid, har haft sina upp- och nergångar. Ibland har det handlat om törnrosasömn. Ibland har någon eldsjäl lyckats både bygga om och bygga till den stora stenkolossen mitt inne i centrala staden.
1900-talets historia präglades väl mest av törnrosasömn tills landshövdingen Sigvard Marjasin tog sin boning i slottet. Dittills hade folks huvudsakliga kontakt med slottet varit körkortsärenden. Med Marjasin öppnades slottet för allmänheten på ett helt nytt sätt. Kungen invigde Rikssalen på nytt eftersom riksmötet i Örebro 1810 var historiskt för Bernadotterna och Sverige.
Nu är det dags för en ny slottseldsjäl. Han heter Erik B Löfgren, välkänd för örebroarna sedan början av 90-talet, då han gick in som vd i dåvarande Örebro Promotion. Han har varit inblandad i allt med varumärket Örebro. Destination Örebro gav han namn. Nu heter det visserligen Örebrokompaniet, men nya kvastar vill sopa på ett lite annat sätt.
Själv blev Löfgren egen konsult med kontor på slottet redan 2002.
Då lämnade han Örebro Promotion med 550 medlemmar ur näringsliv, föreningar och kommun, från de 60 som fanns vid starten.
Redan från start insåg Erik B Löfgren slottets betydelse i Örebro.
– Tidigare var Örebros varumärkesord: Kex , skor och Svampen (det originella vattentornet). Då bestämde vi oss för att allt som vi gör kring Örebro i fortsättningen på ett eller annat sätt skall ha slottet som "avsändare". Det skulle symbolisera historia, kvalitet och kontinuitet.
Onekligen har man lyckats. Varumärket Örebro är i dag detsamma som "Örebro slott".
Det är många som har bidragit, poängterar Löfgren, och det har varit olika insatser som format resultatet, men idéerna och flexibiliteten tycks på långt när vara slut.
När vi besöker Löfgren och slottet pågår intensiva byggnadsarbeten. Det dammar när stenväggarna bearbetas och snart står ytterligare ett av tornen klart att intas av allmänheten.
De här tornen är inte alls så gamla, berättar den entusiastiske slottsutvecklaren Löfgren.
För det är just slottsutvecklare han har blivit. Fastighetsverket och Löfgren tycks komma väl överens och bit för bit blir slottet en modern aktiv kulturskapelse. Bilden av slottet vi ser i dag med de bulliga tornen såg helt annorlunda ut på 1600-talet.
De stora runda tornen kom under 1800-talet. Nu finns det verksamheter i slott och torn som lockar mer än 200 000 besökare om året. Bara den slottshistoriska utställningen lockade 55 000 förra året.
Den nuvarande ombyggnaden sker i Västra tornet och handlar om en flermiljonsinvestering.
På första vingen och det som förr var gamla fängelsehålor kommer det att finnas en butik i historisk miljö. Design, konst och konsthantverk blir innehållet i butiken.
Andra våningen skall uppta ett historiskt galleri som skall skildra "människorna och slottet". Alltså alla de som levt där, allt från pigor till kungar. Kanske också en eller annan fånge. Lasse Maja satt i ett annat torn, några år.
Tillträdet blir gratis som i andra utställningar. Det kommer också att finnas en digital slottsvisning i form av ett modernt bildspel.
Tredje våningen innehåller entrén till den ursprungliga rikssalen från 1300-talet. Den salen är något av en historisk raritet. Både tornvåningen och rikssalen kommer att användas för olika utställningsändamål. Erik B Löfgren har ju under åren visat sig ha en kraftfull gallerisjäl.
Som om detta inte räcker satsar Löfgren nu också på att det redan i sommar skall finnas ett tak över borggården.
– Då kan vi spela högklassig teater mellan slottsvalven. Men mest är jag glad för att slottet äntligen skall bli belyst, fortsätter han.
Märkligt nog har det imponerande slottet aldrig varit belyst. Men till jul skall slottet flöda i ljus på ett miljövänligt sätt, lovar Löfgren, som egentligen bara är obetald konsult för vad som tycks vara ett heltidsjobb.
– Andra spelar golf. Jag gillar det här, säger han och berättar att sina inkomster får han i stället från en annan framgångsrik verksamhet som konsult och utvecklare inom besöksnäringen.
Förmodligen har han väl något finger med där också. Örebro stoltserar ju med ett av landets proffsigaste konferenscentra, Conventum.
Men nu handlar det om att ta hand om slottet och det nya stödnätverket, Föreningen Örebro slott.
– Utan historia ingen framtid, är slottsherre Löfgrens valspråk.
Siewert Öholm
siewert.oholm@varldenidag.se
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP