Låt Herren din Gud tala om för oss vilken väg vi ska gå och vad vi ska göra.
Jeremiah 42:3

Världen idag

Blir alla människor till slut räddade? Det hävdar tankeströmningen universalism, som åter är aktuell, skriver Stefan Gustavsson. Foto: Pixabay

Trenden universalism ligger i strid med Jesu egna ord

Ledare · Publicerad 00:10, 29 sep 2021

Trender kommer och går, det gäller också teologiska sådana. Men ibland är trenderna inte snabba växlingar utan förblivande positionsförändringar. En sådan trend är universalismen: Blir alla människor till slut räddade? Kommer allt som Gud skapat till sist åter i glädje vara förenat med sitt ursprung?

Debatten är inte ny. En del röster i den kristna kyrkan – den mest kända tidiga rösten är Origenes (död 254) – har hävdat universalism. Och ledande teologer under 1900-talet, såsom Karl Barth på den protestantiska sidan och Hans Urs von Balthasar på den katolska, har öppnat dörren i den riktningen.

På ett folkligare plan har Rob Bell och hans bok Kärleken vinner fått genomslag. Och Peter Halldorfs senaste bok Den svåra kärleken bejakar universalism.

Perspektiven ser lite olika ut. Ett första synsätt utgår från Gud som den kärleksfulle skaparen. Om Gud både har skapat oss och älskar oss kommer han inte att släppa taget om någon enda av oss. Ett andra synsätt är att utgå från inkarnationen. Genom att Gud i Jesus blivit människa har klyftan mellan Skaparen och den upproriska skapelsen överbryggats och relation redan helats.

Och ett tredje synsätt är att utgå från Jesu död på korset som försonar all världens synd.

Kristen tro är verkligen universell på många områden. Alla människor är skapade av Gud och älskade av honom. Vi delar också samma problem: Alla har syndat och saknar härligheten från Gud. Men vill Gud att alla människor ska bli frälsta, och Jesu död är ”det offer som sonar våra synder och inte bara våra utan hela världens” (1 Joh 2:2; B2000).

Men kristen tro är också uttalat partikulär när det gäller räddningen – och det är här som universalismen stöter på problem. Jesus är enligt Nya testamentet den enda vägen till Gud och därför måste evangeliets budskap, ett budskap som kallar människan till omvändelse och tro, förkunnas för alla folk, i varje ny generation.

Det perspektivet har sitt starkaste fäste hos Jesus själv. Det är han mer än någon annan i Bibeln som varnar för möjligheten att gå förlorad.

Inom liberalteologin har Paulus, som då beskrivs i mindre smickrande ordalag, ofta ställts mot kärleken hos Jesus. Märkligt nog blir rollerna i diskussionen om universalism den omvända. Lösryckta uttryck hos Paulus – som att Gud ska bli allt i alla – får företräde framför undervisningen hos Jesus.

Alla teologiska frågor förtjänar inte det utrymme de får i debatten. Men det gäller inte frågan om universalism – den är av avgörande betydelse för församlingens liv.

Vilka orsaker finns till att Adam måste vara en historisk person?

Teistisk evolution (del 3/7). Paulus utgår från att Adam var lika historisk och lika verklig som Abraham, Mose och Jesus. Det... tisdag 31/1 00:00

Regeringen – upp till bevis för arbetsro i skolan!

Ledare En offentlig debatt har uppstått kring lärarvikarien Hans som tvingades bort från sitt arbete för... tisdag 31/1 00:10

Antisemitism och vandalisering när Förintelsens offer hedrades

Helsingborg. Ett minnesmärke för Förintelsen, som finns i Helsingborg, utsattes under helgen för vandalisering.... måndag 30/1 19:00

Sju döda i blodigt terrordåd vid synagoga i Jerusalem

Israel. Sju människor miste i fredags livet vid ett attentat utanför en israelisk synagoga. Följande dag... måndag 30/1 17:00

Det står inte väl till med Sverige

Ledare ”Sverige befinner sig i det allvarligaste säkerhetspolitiska läget sedan andra världskriget.” Det... tisdag 31/1 00:00