Ett nytt bud ger jag er: att ni ska älska varandra. Så som jag har älskat er ska också ni älska varandra.
Johannesevangeliet 13:34

Världen idag

Webb-tv: Så började ”den långa marschen genom institutionerna”

På 60-talet påbörjades ett strategiskt arbete från den nya vänstern för att få ett större inflytande i samhället, något som har kallats ”den långa marschen genom institutionerna”. Valet av just denna strategi är en viktig orsak till att man i dag har ett stort inflytande i samhällsdebatten. Det menar Johan Sundeen som gästar veckans Hotspot.

Kultur · Publicerad 08:50, 16 jan 2021

Johan Sundeen är docent i idé- och lärdomshistoria. Han har forskat om 68-vänstern och hur den har påverkat kyrkan och kultursektorn.

– 1965 får den rörelse som kallas ”den nya vänstern” i Europa sitt genombrott i Sverige. De sa sig inte vara socialdemokrater, de tyckte man hade kompromissat för mycket. De ville inte heller kalla sig för stalinister. Man ville i stället vara en tredje kraft från vänster, säger Johan Sundeen i veckans Hotspot.

– Vad som händer då är att marxismen går från att vara en tämligen marginaliserad filosofi till att helt plötsligt hamna i det kulturella samtalets mitt. Och under en lång period, som sträcker sig från 1965 till i början av 1980-talet får vänstern hegemoni, det vill säga i princip total kontroll över kultursidorna i svensk media.

Hotspot är ett samtalsprogram som produceras av Vision Sverige och Världen idag. Programledare Marco Strömberg och Per Ewert möter gäster för djuplodande samtal om kristen tro, kultur och samhälle.

Fotnot: Se alla Hotspots program på Världen idag play

Tvåfrontskrig krävs för att stå emot dödshjälpsvågen

Ledare På europeisk nivå faller nu skymningen när det gäller frågan om eutanasi. Hitintills är det fyra... onsdag 14/4 00:10

Har du någon som ber för dig?

Vardagskrönika Min morfar flyttade till himlen när jag var elva år. De sista åren var han svag av sin sjukdom och... onsdag 14/4 00:10
E-tidning
Senaste magasinen
Senaste avsnitten:
Följ Världen idag i sociala medier