Om än min kropp och min själ tynar bort, så är Gud mitt hjärtas klippa och min del för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

Genom att i efterföljd organisera sitt liv kring Jesus börjar våra inre liv att gradvis likna Jesu inre liv.

Inför söndag · Publicerad 00:00, 8 aug 2019

Matt 7:15–21

Mina förfäder visste hur man bygger hus. Jag skriver detta i vår 243 år gamla timmerstuga, byggd samma år som USA blev nation 1776. Stugan är välventilerad och vilar på vackert uthuggna stenblock. Taket har rätt lutning. Huset är byggt för att klara hetta, höststormar och århundraden av norrländska vintrar.

Timmermannen Jesus skulle ha gett sitt godkännande. 

Världens mest kända predikan avslutar Jesus med några praktiska byggnadsråd. Nära platsen för bergspredikan ligger dalgången Wadi Amud, en för det mesta uttorkad flodbädd mellan staden Safed och Gennesarets sjö. Som ungdom vandrade jag ofta i den vackra dalgången efter arbetet på kibbutzen. När vårregnet kom fylldes dalgången med forsande vatten.

Jesus hade noterat två husprojekt i den torrlagda vinterfloden. Den ena husbyggaren satsade på det yttre, den andra på grunden. Den ena byggde på sanden nere i flodbädden, den andra byggde en bit upp, på en klippavsats.

Så kom vårregnet forsande, med en fallhöjd på tusen meter. Huset på sanden brakade ihop och sveptes bort likt ett korthus. Jesus lät nog lite som ”Arga snickaren” när han beskrev sandslottsmannen: ”You moron [Din idiot]!” Du har säkert hört invektivet i någon amerikansk film. Ordet kommer av grekiskans moros, som i vår svenska Bibel översätts ordet med ”dåre”. 

När Jesus avslutade sitt tal kippade folket efter andan, förvånade över hans auktoritet, tryckta bakåt, som när en jumbojet startar; ”människorna [var] överväldigade av hans undervisning, för han undervisade dem med auktoritet och inte som deras skriftlärda” (Matt 7:28–29).

De flesta Toralärare undervisade en av alla accepterad tolkning. Några få erhöll en speciell auktoritet att ge nya perspektiv på skrifterna. Myndighet att nytolka kallades på hebreiska smicha, auktoriserat av rabbiner med samma smicha. Frågan blev varifrån Jesus hade fått sin smicha? ”Ni har hört ... Jag säger er” (Matt 5).

De lärjungarna som varit med vid Jordanstranden visste svaret. Anden hade manifesterats och Faderns röst hörts från himlen: ”Du är min älskade son, du är min utvalde” (Mark 1:11; B2000) 

Vad fick Jesus att karakterisera den ena husbyggaren som vis och den andre som en riktig moron, dåre?

Han hade just beskrivit den livsstil som han själv levde och som han inbjöd sina efterföljare att leva. Livet byggt på klippan innebar ett fullständigt orosfritt liv, befriat från vrede, avundsjuka, girighet, hämnd- och bekräftelsebehov. Ett liv i kärlek omfattande såväl den illasinnade grannen som den retoriskt burdusa.

Salig, välsignad, ja, helt enkelt lycklig, skulle den vara som oavsett livssituation sökte Guds rike och Guds vilja först. 

Vi satt några stycken i gräset på kullen där Jesus hade hållit bergspredikan och läste hans längsta registrerade predikan. Den tar endast 20 minuter att läsa, men ett helt liv att lära. Bakom oss låg staden på berget, Safed, högst upp i Wadi Amud, den som likt lärjungaliv inte kan döljas. Framför oss blommade det gräs och däröver flög de fåglar som Jesus gav som illustration på ett orosfritt liv.

Är ett sådant liv verkligen möjligt? Jesus menade det. Det handlar inte om krystad beteendemodifiering, utan om en genomgripande förvandling av hjärtat. Genom att i efterföljd organisera sitt liv kring Jesus börjar våra inre liv att gradvis likna Jesu inre liv.

Stormar kommer i allas liv. Då exponeras huruvida vi bygger på den flyktiga sanden eller på den stadiga klippan, Jesus. 

Bön:

Jesus, du som levde historiens bäst levda liv, lär mig att leva bergspredikarliv! Förvandla mig inifrån och ut, så att mitt inre liv börjar likna ditt inre liv. Amen

Judiska centralrådet agerar inför MFF-match

Polisen samverkar med judiska församlingen i Malmö inför torsdagens MFF-match mot israeliska Bnei Yehuda. Judiska centralrådet går samtidigt ut med...

Biblar undantas i handelskriget

USA Det pågår ett handelskrig mellan USA och Kina, vilket skapat oro också hos kristna aktörer. En stor del av USA:s, och hela världens, biblar och andra...

Rätt gensvar på globalism och nödtid

Gästledare Villkoren för människors liv på jorden håller på att förändras på ett kritiskt och avgörande sätt, som alla känner av utan att riktigt veta hur man...