Låt oss ge akt på varandra och sporra varandra till kärlek och goda gärningar.
Hebreerbrevet 10:24

Världen idag

Fembarnspappa tipsar: Så fixar du träningen

Att träna mer och äta bättre brukar vara vanligt förekommande nyårslöften. Men hur får man det att faktiskt fungera med familjelivet? Världen idag tog en pratstund med Daniel Måledal, fembarnspappan som tog sig från soffan till tävlingsloppen.

Familjeliv · Publicerad 11:30, 10 jan 2020

– Det är inte alltid det känns bra att ta sig ut och springa, men har man ett större mål vet man vad som krävs för att ta sig dit. Träning har ett pris, och den kräver någon form av karaktär och disciplin, säger Daniel, när vi sitter och pratar en kall, solig vinterdag i Jönköping.

Daniel har dykt upp till intervjun iklädd löparkläder, mössa och vantar. Innan det är dags för lite löparfoton passar vi på att ta en kopp med varm dryck och samtala om hur Daniels resa började och hur träning fungerar i vardagen.

Vad var det som gjorde att du kom i gång ordentligt?

– Som person är jag väldigt ”allt eller inget”. Jag var absolut ingen träningsmänniska tidigare. Det blir nog lätt så att man går in stenhårt för något i två till tre veckor och sedan blir det inte så mycket mer av det.

– Anledningen till att det blev annorlunda den här gången hade egentligen att göra med att jag började på Erikshjälpen.

Daniel berättar att han startade en insamling till barn i katastrofer, där han satte upp två mål: om han fick in 5 000 kronor skulle han springa en halvmara, och om det blev 10 000 kronor skulle han springa ett helt maraton.  

– Jag såg ganska snabbt att det tickade upp till över 10 000 kronor, så jag anmälde mig till ett maraton, säger Daniel.

Han berättar vidare att han tidigare sprungit Göteborgsvarvet, men att det rent mentalt kändes rätt avlägset att springa ett maraton, som är dubbelt så långt.

Du sysslar mycket med välgörenhet. Vad betyder din tro för dig i det du gör?

– Min tro betyder så klart jättemycket för mig, det är ju det viktigaste jag har. Men samtidigt är det något som alltid följer med i allt jag gör. Det är inte antingen löpningen eller min tro, den är med i allt jag gör. Det kan ju vara att man ber till Gud när man är ute och springer, som en relation.

Att Daniel gick ut offentligt med att han skulle springa, och dessutom hade samlat in pengar i samband med det, ledde till att han fick större press på sig att faktiskt genomföra loppet.

– Succesivt började jag bearbeta tanken och ställa in mig på det. Eftersom jag är tävlingsmänniska ville jag göra det bra, säger Daniel och berättar att målet då låg knappt ett halvår bort.

– Har man lovat, krävs det lite mer för att man ska backa ur, fortsätter han.

Daniel började träna och märkte hur mycket bättre han blev genom att ha ett mål. Han blev peppad av att se hur hans tider förbättrades.

– Jag följde ett gratis träningsupplägg på nätet, vilket gjorde att jag fick variation i träningen. Jag kunde ju inte så mycket då om löpning, tillägger han leende.

Träning och mål i alla ära, men hur får man egentligen ihop det med familjelivet?

– Det får jag nog inte.

Daniel skrattar.

– Helt klart behövs det någon form av veckoplanering, där man försöker lägga upp hur man ska få ihop det. Har man ett visst antal pass att genomföra, bestämmer man sig för när man ska göra dem, fortsätter han.

Daniel tipsar om lunchträning eller träning på morgonen som alternativ till att träna efter jobbet.

– Trots det blir det ju ändå inte alltid som man planerat. Du kanske har tänkt köra ett lunchpass, men det kör ihop sig på arbetet. Eller så blir det mycket med barnen och du får skjuta upp passet, säger han.

– Men man kan inte bara ta det som det kommer – någon slags plan måste man ha.

– Ibland är barnen med och springer, jag försöker uppmuntra dem till det vid vissa tillfällen. Egentligen kan det handla om att jag själv behöver springa den dagen för att få in ett pass, frun jobbar och jag är själv med alla fem barn, förklarar Daniel och skrattar.

I somras körde familjen ett välgörenhetslopp tillsammans, där de sprang många varv runt en lekpark.

– Någonstans får man göra en aktivitet eller lek av det. Då kanske jag inte säljer in konceptet ”Nu ska vi ut och löpträna”, utan försöker vara lite kreativ och hitta vad de tycker är roligt, säger Daniel.

Hur tänker ni angående kosten?

– Den är väl ganska normal för en barnfamilj. Ett av mina mål var att gå ner en del i vikt när jag började springa, så jag har väl tappat runt 15 kilogram. Men jag märker att för att gå ner i vikt är kosten det viktiga.

Daniel säger att om man har ambitionen att gå ner i vikt behöver man komma i gång med att äta nyttigare. Då är det många som går all in i några veckor och äter nyttigt en period.

– Man kan ju i stället försöka vara lite lagom. Man kanske inte behöver trycka i sig godis fredag, lördag och söndag. Det kanske räcker att ta lite mindre godis till exempel på fredagskvällen, säger Daniel.

Min tro betyder så klart jättemycket för mig, det är ju det viktigaste jag har.
Men man kan inte bara ta det som det kommer – något slags plan måste man ha.

Daniel Måledal

Bor: I Jönköping.

Ålder: 39 år.

Familj: Fru och fem barn.

Jobbar med: Ansvarig för Erikshjälpens företagssamarbeten.

Intressen förutom träning: Fotografering, gå ut och äta.

Instagramkonto: @charity_runner

Daniels bästa tips för att komma i gång med träningen

Ta inte i för mycket från början. Spring eller träna hellre sakta och vänj kroppen vid att komma i gång.

Variera träningen, det är mer effektivt om du vill utvecklas.

Hitta din morot, vad det är som driver dig. Det behöver vara något du trivs med i längden.

Skaffa kunskap om din träningsform. Investera i att göra rätt från början. Gå med i en löpargrupp, eller se till att få ett pass med en personlig tränare på gymmet.

Beklagligt att partitaktik tog över migrationsfrågan

Ledare Frågan om migration har hela denna vår simmat under ytan i svensk inrikespolitik, utkonkurrerad av... tisdag 7/7 15:40

Det är hög tid att pressa Kina

Ledare Den nya stormakten Kina toppar våra nyhetssidor – och det är inte goda nyheter. Varken när det... tisdag 7/7 07:15
E-tidning
Senaste magasinen