Lindberg grundade 2009 organisationen Kontosmart för att genom grupptryck få bolagen att sänka sina priser. Nu är det snart 14 000 medlemmar som vill ta av bolagens vinster till sänkta priser.
– Affärsidén är enkel, säger Linberg. Om tillräckligt många sluter sig samman i en och samma upphandling av sin årsförbrukning borde vi kunna förhandla med bolagen om mängdrabatt. Vi har jobbat på det sättet med elbolagen och börjar se klara framgångar, förklarar eldsjälen Lindberg.
Det är egentligen en ganska ovanlig "eldsjäl" Arbetsliv möter på ett stilrent avskalat men enkelt kontor i närheten av Norra Bantorget i Stockholm. Effektiv, nästan lite torr, inga papper, ingen fullkladdad whiteboard i mötesrummet. Bara Lindbergs pc och storbildsskärmen. Men i hans pc finns varenda bensinbolags dagsaktuella bensinpris. Både de fyra storas och de mindre självtappsbolagens. I datorn och på hemsidan kan medlemmarna följa varje förändring, jämföra och ta ställning.
– Nu koncentrerar vi oss på att ge medlemmarna information om bästa rabatten på bolagens kontokortsvillkor. Medlemskapet är gratis och vi tar inga medlemsprovisioner.
– Om 14 000 medlemmar tar sin gemensamma årsförbrukning på miljontals liter bensin till en prisförhandling, borde bolagen vara intresserade, menar Kontosmarts grundare. Precis som elbolagen, där medlemmarna nu anmäler sig till regelbundna gruppupphandlingar. Bevisligen sänkte vi kilowattpriset märkbart.
Men bensinbolagen vill inte vara med på några förhandlingar. Ingen av de fyra största svarade ens på Kontosmarts prisfråga nyligen för en gemensam upphandling. "Kartell" säger Pelle Lindberg. "De ogillar dessutom att vi lägger ut prisjämförelser på vår hemsida". De mindre bolagen har däremot varit mer intresserade av samarbete, men i båda fallen tycks Kontosmart mest irritera bolagen trots sin medlemskraft och grundliga prisanalys.
– Vi har inte gått in på politikernas område för att sänka skatter eller avgifter, säger Lindberg. Vi räknar med att grupptrycket på sikt ska få bolagen att kunna skära i sina marginaler. De kan ta av sina många gånger ganska löjliga förmånserbjudanden om gratiskaffe eller prylrabatter, så skulle priset gå ner flera ören. De vill inte tänka marknadsmässigt.
De stora bolagen tillbakavisar allt tal om kartell. Preem har svarat men avvisat förslaget.
– Kartellanklagelsen är oseriös, säger Thomas Ögren, pressansvarig på Preem. Vi jobbar under prispress och har dessutom specialprisavtal med ett flertal organisationer.
– Det handlar om konkurrens även om vi följer varandra, säger Helena Fornstedt på Statoil.
Pelle Lindberg tänker ändå inte ge upp.
– Ju fler vi blir, desto starkare, säger han segervisst.
Siewert Öholm
siewert.oholm@varldenidag.se