Ni är världens ljus. En stad som ligger på ett berg kan inte döljas.
Matteusevangeliet 5:14

Världen idag

Snart sjösätter Mercy Ships sin nya miljardsatsning

Global Mercy kommer att bli världens största sjukvårdsfartyg och ska kunna hjälpa ännu fler människor i några av världens fattigaste länder.

Nu har organisationen dessutom fått extra draghjälp i Sverige genom den kristna skådespelaren Rasmus Troedsson som ny talesperson.

Reportage · Publicerad 07:00, 15 jun 2021

Mercy Ships satsning på ett helt nytt fartyg är enorm. Inte bara blir Global Mercy organisationens andra fartyg sedan 1978, det blir också världens största sjukvårdsfartyg. Och prislappen är stor även den – uppåt 1,6 miljarder kronor, där lejonparten finansierats av ett tiotal kristna familjer och företag.

Det är Mercy Ships största satsning hittills.

– Fartyget är redan betalt, så de pengar som samlas in nu handlar om att kunna ge sjukvårdshjälp, betala operationer och liknande, säger Rasmus Troedsson.

Global Mercy är 174 meter långt och drygt 28 meter brett, och kommer att ha en kapacitet på 199 patienter ombord samtidigt, utöver drygt 600 volontärer. Förutom sex operationssalar kommer fartyget även rymma ett auditorium med plats för 682 personer, skola, sporthall, pool och bibliotek.

Fartyget är utrustat med den absolut senaste teknologin inom sjukvård.

– Under den beräknade livslängden på 50 år förväntas omkring 150 000 personer få livsförändrande kirurgi ombord, berättar Rasmus.

Han påbörjade så sent som i början av mars sitt uppdrag som talesperson för organisationen – ett uppdrag han inte var sen att tacka ja till när erbjudandet kom.

– Med tanke på att Mercy Ships gör så livsförvandlande insatser för så oerhört många människor är det ett enormt förtroende att försöka hjälpa dem att nå ut till människor, säger han, och tillägger:

– Det är en världsomfattande verksamhet som är självförsörjande och som verkligen visar att utlevd tro kan leda till helt avgörande insatser. Det lockar mig alldeles fantastiskt.

För det är just det som är hans huvudsakliga uppgift: att få fler att känna till organisationen och bli gåvogivare.

– Mercy Ships måste nå ut minst lika mycket i den kristna världen som i den profana världen, menar han.

För den breda massan i Sverige är Rasmus känd som en av skådespelarna i SVT:s succéserie ”Vår tid är nu”, bara för att nämna en av de roller han gjort sig ett namn genom.

Det hoppas han ska underlätta för organisationen att nå ut.

– Eftersom jag de senaste fem åren haft en stor publik, dels i Sverige men även övriga Norden, hoppas jag att kunna bidra med mer uppmärksamhet för Mercy Ships.

Hans mål är att nå ut till press och media, men även till församlingar och näringsliv.

– Jag hoppas kunna göra någon skillnad. Jag gör det bästa jag kan och så får jag be Gud om hjälp.

Rasmus öser beröm över organisationen, som han menar är bra kristna föredömen.

– Det är en otrolig verksamhet. Jag tycker det är ett fint exempel på hur man kan tillämpa kristen tro. De gör detta för de allra fattigaste människorna, och de flesta som får hjälp är muslimer. Det är underbart att få se en organisation göra en sådan skillnad.

Organisationen Mercy Ships grundades i Schweiz 1978, då som en del av Ungdom med uppgift (på engelska Youth with a mission), och etablerade senare sitt huvudkontor i Texas, USA. Sedan dess har de arbetat i fler än 56 länder, och de tjänster de har utfört beräknas, omvandlat i pengar, vara värda uppåt 16 miljarder kronor.

– Räknar man hur många människor som fått direkt hjälp av Mercy Ships är det fler än 2,8 miljoner, berättar Rasmus.

Dessutom erbjuder organisationen ombord på fartyget utbildningar för lokal hälso- och sjukvårdspersonal, vilket fler än 43 000 personer har tagit del av genom åren.

En viktig grundbult i verksamheten är de volontärer som årligen ser till att verksamheten, bokstavligt talat, kan flyta. Ombord finns nämligen allt från läkare och sjukvårdspersonal till kockar och städpersonal. Omkring 600 volontärer finns i dag ombord på det nuvarande fartyget, Africa Mercy, och under ett år passerar drygt det dubbla antalet, totalt.

– Personalen inte bara skänker sitt arbete, de måste även betala för att vara ombord. Annars går det inte runt. Det är så fint att människor ställer sig själva åt sidan för att göra skillnad i en värld som behöver väldigt mycket hjälp, utbrister Rasmus.

Människor från ett 60-tal länder finns under ett år ombord på Africa Mercy, men med även Global Mercy sjösatt behövs givetvis långt många fler.

– Vi har tack och lov många som står på kö för att få vara volontärer, det är väldigt populärt. Just att det är så meningsfullt och så direkt gör att många känner att det är en upplevelse för livet att få bidra osjälviskt.

Rasmus hoppas även själv att kunna åka ut med Mercy Ships vid något tillfälle.

– Ja, det ser jag verkligen fram emot. 

Varje år beräknas drygt 16 miljoner människor dö, världen över, på grund av att de inte får kirurgisk hjälp; 93 procent av dem bor i Afrika. Därmed blir Mercy Ships insatser för många livsavgörande.

– Organisationen hjälper outtröttligt till med det som är en sorts ”tyst nöd”, säger Rasmus, som samtidigt konstaterar att akut kirurgisk hjälp så klart inte löser alla problem.

– Men det är ett led på vägen.

Många fler människor kommer framöver kunna få sjukvårdshjälp tacke vare det nya fartyget, Global Mercy.

– Eftersom det är en såpass stor efterfrågan går det att utöka verksamheten så radikalt som man gör. Behoven är ju oändliga.

Men det är ett gigantiskt projekt det handlar om, medger Rasmus, för såväl volontärer som gåvogivare.

Africa Mercy brukar ligga i hamn på Afrikas västkust ett antal månader i sträck innan hon seglar vidare till nästa hamn, och tanken är att även Global Mercy ska användas på kontinentens västkust, där behoven också är som störst.

Byggprocessen har tagit fem år, och just nu färdigställs fartyget på ett varv i Kina; i höst beräknas hon redo att avsegla till Rotterdam i Nederländerna, där hon kommer att visas upp innan hon tas i drift under nästa år.

– Exakt datum för det är inte bestämt, det styrs ju lite av pandemin också, påpekar Rasmus.

Jag gör det bästa jag kan och så får jag be Gud om hjälp.
Med tanke på att Mercy Ships gör så livsförvandlande insatser för så oerhört många människor är det ett enormt förtroende att försöka hjälpa dem att nå ut till människor.

Mercy Ships

Organisationen grundades 1978 i Schweiz, av det amerikanska paret Don och Deyon Stephens, som en del av den internationella missionsrörelsen Ungdom med uppgift (på engelska Youth with a mission, YWAM).

Första sjukhusfartyget var oceanångaren Victoria, som fick namnet m/v Anastasis och bistod vid katastrofer.

Sedan 1986 är verksamheten inriktad på renodlad sjukvård, såsom allmänkirurgi, käkkirurgi, palliativ vård och ortopedi.

Verksamheten är fokuserad till subsahariska områden.

I början av 2000-talet knoppade Mercy Ships av från YWAM och är sedan dess en fristående organisation.

2007 togs fartyget Africa Mercy i drift.

Under 2021–22 tas det nya fartyget Global Mercy i drift.

Sedan starten har över 2,7 miljoner människor i 56 länder fått hjälp genom Mercy Ships.

Rasmus Troedsson

Ålder: 57 år.

Yrke: Skådespelare, journalist och talesperson för Mercy Ships.

Bor: Stockholm samt Linderödsåsen utanför Kristianstad.

Familj: Fru, en son och en bonusdotter.

Visa respekt för dem som väljer bort vaccination mot covid-19

Ledare Obligatorisk vaccinering mot covid-19 för alla invånare och vaccinkrav för alla som vill ha ett... torsdag 5/8 00:10

Vi behöver mycket kärlek ur stammen för att vara Guds träd tillsammans.

Inför söndag I juli var jag med på missionsbåten Shalom i Kalmarsund under några fantastiska dagar med sol,... torsdag 5/8 00:00

Pilgrimsvandring är på frammarsch i Sverige

Samhälle. Människan har i alla tider vandrat till heliga platser. Det är något som får oss att ge oss iväg i... torsdag 5/8 05:00
E-tidning
Senaste magasinen
Senaste avsnitten:
Följ Världen idag i sociala medier