Efter att Världen idags Youtubekanal omstartades under hösten 2020 har antalet visningar stigit i snabb takt. I november 2021 passerades den första miljonen visningar, i februari året efter passerades två miljoner och nu har alltså visningarna passerat över fem miljoner.
– Vår satsning på Youtube bär fantastiskt frukt och hjälper oss att nå allt bredare befolkningsgrupper, säger Världen idags chefredaktör, Jonas Adolfsson, och uttrycker stor tacksamhet för framgångarna med kanalen.
– Duktiga medarbetare, lyckade programformat och – ytterst sett – Guds välsignelse gör det här möjligt, framhåller han.
I kanalen – som i dag har drygt 19 000 prenumeranter – produceras program som Veckans nyheter och Hotspot, där det sistnämnda blivit det allra mest populära. Det är dessutom just Hotspot-program som toppar listan över kanalens mest sedda program, där avsnittet ”Står Sverige inför en systemhotande elkris?” från 2022 är det mest visade med över 364 000 visningar.
– Det känns jätteroligt att folk uppskattar det vi gör och att det finns en efterfrågan på det, säger Marco Strömberg, programledare för Hotspot-programmen.
Att just dessa program blivit så populära tror Marco Strömberg beror på att de tar upp samhällsaktuella ämnen.
– Det är sådana ämnen som människor är nyfikna på. Dessutom går vi verkligen ner på djupet i ämnet i en hel timme. Många gånger har vi de allra duktigaste i ämnet som gäster, som får tala till punkt och utveckla sina tankar och resonemang, säger han.
Den 31 oktober 2020 sändes det allra första Hotspot. Sedan dess har drygt 115 program spelats in.
Den närmaste tiden kommer Hotspot ta upp ämnen som multikulturalism, Kina och hotet mot den fria forskningen.
Bredden i programmen är stor, något som Marco Strömberg tror bidrar till dess popularitet.
– Det är en jättestor bredd med allt från rena kristna ämnen till samhällsfrågor, från politik till militära frågor och rena filosofiska frågor. Det ena ämnet är inte det andra likt, säger han.