När min kropp och mitt hjärta ger upp, är Gud mitt hjärtas klippa och min lott för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

Glädje och en stark Gudslängtan präglar atmosfären i Nordanstigs kristna center. Efter jul reser flera medlemmar på en studieresa till väckelsens Kenya. Foto: Jonas Adolfsson

”Utan helgelse ingen väckelse”

En omvändelsedag där hela församlingen fick pröva sina hjärtan inför Gud. Det genomfördes nyligen av den största frikyrkan i Nordanstigs kommun, trosförsamlingen NKC.

Nyheter · Publicerad 00:00, 23 dec 2011

GNARP Omvändelsedagen i Nordanstigs kristna center (NKC) hölls bara ett par dagar innan Världen idags besök. Kyrkan hade varit öppen hela dagen med tillfälle till personlig förbön mellan klockan 15 och 17. Dagen avslutades med en dop- och nattvardsgudstjänst.
– För oss var detta en möjlighet att göra upp med synd i våra egna liv och som församling, förklarar pastor Peter Fagerhov. Vi tror att omvändelse är nödvändigt för att vi ska kunna vara bärare av Guds kraft, säger han.

Sedan tidigare har församlingen så kallade encounters, helgläger där deltagarna får tillfälle att rannsaka sig och dra närmare Gud. Idén om en regelrätt omvändelsedag har man fått från Kenya.
Vid ett besök där förra året fick Peter och Anna Fagerhov möjlighet att studera den kraftfulla väckelsen i landet.  Paret hade bjudits in av väckelsens centralfigurer, förkunnaren och profeten David Owour. Väckelsen präglas av omvändelser och under och tecken - på spontana gatumöten och vid gigantiska massmöten.
– Det man framförallt pratar om i Kenya är hur hela församlingar helgar och renar sig, berättar paret Fagerhov som är både uppskakade och starkt motiverade efter mötet med Kenya.

Ett bestående intryck var när en kvinnlig borgmästare trädde fram under ett möte och bad en offentlig syndabekännelse.
– Efteråt vände sig David Owour till oss i den svenska delegationen och sa:  "Så där ska det bli i Sverige", berättar Peter Fagerhov.
Paret Fagerhov erinrar om olika bibelord som visar hur Guds folk genom omvändelse kan påverka nationens öde.  Ett välkänt exempel är 2 Krön 7:14.
– Jag tror att detta är nyckeln till att få se Guds kraft manifesterad i Sverige, säger Peter som ihop med hustrun drömmer om att få se nationella omvändelsedagar i Sverige med landets pastorer i spetsen.
Församlingen som startade 1994 har haft en god utveckling under flera år. Så sent som i söndags – på omvändelsedagen – hölls ett hastigt inkallat dop.
– Det var helt magiskt, säger dopkandidaten Ulrika Holmqvist, 32 år, lite osäker på den kristna vokabulären men lycklig över att få överlämna sitt liv till Jesus.

Under de senaste tre åren har 25-30 personer låtit döpa sig här i NKC som ligger i tätorten Gnarp med 2 000 invånare. NKC har 90 medlemmar plus 40 barn. Församlingen och dess kristna skola har lockat många familjer att flytta hit och på så vis bidragit med flera nya invånare till glesbygdskommunen.
– Att det finns en kristen skola och en församling som strävar framåt är vikiga orsaker till att vi flyttade hit, säger trebarnspappan Tobias Ekman som ihop med hustrun Elin flyttade hit från Uppsala.
NKC:s årliga sommarläger med inriktning av sport och äventyr, Acts, lockar allt fler ungdomar. Senast deltog 100 ungdomar från olika platser i Sverige och även från USA.
– Många blir frälsta och andedöpta på lägret, berättar Anna Fagerhov.

Ända sedan församlingen grundades 1994 har bön och öppenhet för Guds Ande varit något centralt. När väckelsen bröt ut i Lakeland, USA, 2008, beslöt sig flera i församlingens ledningsteam att resa dit.
– Vi upplevde en otroligt stark Gudsnärvaro och när vi kom hem exploderade det här. Hela sommaren hade vi möten och det var fullt varje kväll; både barn och vuxna, alla vill de vara här, berättar Anna Fagerhov.
– Vi prisade Gud i timmar – till CD-spelare, ler hon och förklarar att Gudsnärvaron i den musik som hade spelats in i Lakeland var så påtaglig.
I denna atmosfär fick församlingen också se människor bli frälsta och helade från sjukdomar.

Därefter har man sökt sig vidare framåt i bön och med en längtan att få del av Guds tilltal.
– Vi har bett att människor ska få känna på Guds kärlek och kraft. Och i dag är det vad som börjar hända, det är superöppet bland människor, konstaterar Anna, som sprudlar av entusiasm.
På helgkvällarna reser församlingens ungdomar ofta till Hudiksvall eller Sundsvall dit många av bygdens ungdomar drar sig på helgerna. Man bjuder på varm choklad och delar med sig av evangeliet.

Församlingens center här i Gnarp spänner över 2600 kvm. Här finns förskola, grundskola, fyra moderna lägenheter och församlingslokaler. Kyrksalen är smakfullt inredd i gråa toner och med sköna stolar.
Ett sorl av röster runt plattformen vittnar om repetitioner inför församlingens årliga julfest, Rhapsody i Advent. Vid tre sittningar - med totalt 300 gäster - serveras hemlagat julbord och därtill sång, musik och lovsångsdans. Allt med god kvalitet och framförallt: ett glädjens budskap.
– Detta är den helg på året då vi får in som allra flest människor utifrån, säger Marcus Ceder som är lovsångsansvarig i församlingen.

Nu i slutet av december reser en stor grupp från församlingen till Kenya igen.  På så vis vill man förbereda sig inför den skördetid för Guds rike som man tror ska komma över Hälsingekommunen.
– Vi vill se ett förvandlat Nordanstig men också se ett förvandlat land, att evangeliet och Guds kraft ska nå in i varenda stuga, säger Anna Fagerhov. Men då behöver vi först helga oss och rena oss.

Jonas Adolfsson

 

De tar över ansvaret för lokal pingstkyrka

En unik händelse äger rum när trosförsamlingen Nordanstigs kristna Center (NKC) i dagarna tar över ansvaret för Harmångers pingstförsamling.
- Det är ett stort ansvar, men också roligt för oss att på detta sätt få förvalta tillgångar i Guds rike.
Likt många församlingar i glesbygd kämpar flera av frikyrkorna i Nordanstigs kommun med stigande medelålder och vikande medlemstal. Ett exempel är Pingstförsamlingen i Harmånger.
Efter en önskan från pingstförsamlingen har NKC nu tackat ja till att överta verksamheten.
Pingstförsamlingens medlemmar, ett fåtal personer, övergår till NKC som också tar över förvaltningen av kyrkfastigheten.
– Vi kommer att använda kyrkan, bland annat vill vi fortsätta med det fina invandrararbete som pingstförsamlingen sedan tidigare bedriver där, säger Peter Fagerhov.

Vi behöver tala mer om Bibelns auktoritet

Ledare Kampen om bibeltron har ständigt pågått inom kristenheten de senaste 150 åren. När pingstväckelsen växte fram från 1907 och framåt var det en... lördag 14/12 00:00

I helgen firar vi Livets söndag

Debatt Människovärde Låt oss skapa ett samhälle där vi bejakar och främjar livet, både i dess början och i dess slutskede, uppmanar ett antal kristna ledare med anledning... fredag 13/12 11:24

Mission uppe på världens tak

Missionsglimten Jag är uppe i tunn luft. Det känns verkligen, speciellt när man promenerar i motlut. Och inflygningen vi gjorde ...! Den anses vara en av världens... fredag 13/12 00:00

Vi ser tecken på det kommande riket varje gång Guds vilja sker.

Inför söndag Luk 3:1–15 Bland blommande mandelträd i bergsbyn Ein Kerem utanför Jerusalem möttes två gravida kvinnor, vars barn skulle förändra historien för... torsdag 12/12 00:00

Väljarna är trötta på det politiskt korrekta

Ledare År 1994 publicerade den tidigare folkpartiledaren Per Ahlmark boken Vänstern och tyranniet: Det galna kvartseklet. Det var en svidande uppgörelse med... torsdag 12/12 00:00

Min man drar sig undan vid konflikter, vad ska jag göra?

Familjefrågan Familjefrågan. Jag och min man är så extremt olika. Vid konfliktfyllda situationer drar han sig undan och vill vara i fred. Han pratar inte gärna om vad han känner... torsdag 12/12 00:00
Senaste nytt
Mest lästa just nu

Mission uppe på världens tak

Missionsglimten Jag är uppe i tunn luft. Det känns verkligen, speciellt när man promenerar i motlut. Och inflygningen vi gjorde ...! Den anses vara en av världens...