Journalistik

Undersökning: Så många artiklar skrev svenska medier om Trump

Antal nyhetsartiklar och inslag i svenska redaktionella medier där ledarna omskrivs eller omtalas, 1 januari–31 juli 2025.

Donald Trump dominerar fullkomligt och återigen i svenska medier. USA:s president är hittills i år mer än dubbelt så omskriven som alla svenska partiledare – tillsammans.

Publicerad

Under sin första presidentperiod toppade Trump nyhetsflödet flera år i rad – och nu har han återtagit den platsen. Mellan den 1 januari och 31 juli i år omnämndes presidenten i drygt 125 000 svenska nyhetsartiklar och inslag, enligt en undersökning som TT beställt av medieanalysföretaget Retriever.

Det kan jämföras med de svenska partiledarna som omnämndes i cirka 51 000 artiklar och inslag tillsammans. Bland partiledarna hamnade statsminister Ulf Kristersson (M) i topp med drygt 25 000 artiklar.

Enligt Marie Grusell, medieforskare vid Göteborgs universitet, är fokuset på Trump inte så konstigt – generellt får det som sker i stormakten USA mycket uppmärksamhet i Sverige. Trumps inrikespolitiska åtgärder och försök att agera fredsmäklare i Ukraina placerar honom i blickfånget, samtidigt som hans frekventa utspel på sociala medier skapar rubriker.

– Som person är han mycket polariserande – det är antingen svart eller vitt med Trump. Han är ofiltrerad och säger det han tänker och tycker. Han är inte som en svensk ”lagom-politiker”, säger hon.

Om Trump främst är duktig på medielogik eller om hans personlighet har störst inverkan kan diskuteras, men Grusell tror att det finns en tanke bakom det han gör.

– Han har oftast oneliners som väcker provocerande känslor – det vet han och använder. Det är sällan man får långa svar av Trump. Man kan nästan säga att det blivit snuttifierat och det är ju en fara inom politiken.

För svenska politiker blir det också svårare att konkurrera om medieutrymmet.

– Den svenska politiken förminskas av att det är så mycket amerikansk politik vi får ta del av. Sedan finns effekten att vissa politiker försöker göra som Trump och prata på samma sätt.

Eftersom Trump den här gången är mer medveten om sina befogenheter samtidigt som vi i Sverige ofta har svårt att förstå amerikansk inrikespolitik anser Marie Grusell att det är ännu viktigare att medier fördjupar bilden och inte bara stannar vid de snabba utspelen.

Om undersökningen

Medieanalysföretaget Retriever har på TT:s begäran undersökt hur många artiklar och inslag som har publicerats om USA:s president Donald Trump respektive partiledarna för de svenska riksdagspartierna under perioden 1 januari–31 juli 2025.

Underlaget baseras på sökningar i Mediearkivet, som innefattar artiklar och inslag från tryckta medier, webbaserade medier (öppna och låsta källor) samt radio och tv-sändningar. Mätningen omfattar medier som har en ansvarig utgivare och endast nyhetsinslag.

Källa: Retriever

Powered by Labrador CMS