Ni ska lära känna sanningen, och sanningen ska göra er fria.
Johannesevangeliet 8:32

Världen idag

Tusentals kristna uigurer kan ha satts i fångläger

Förföljelsen av kristna i Kina sker i dag främst genom digital övervakning och tillslag mot församlingar. Det berättar Eric Lee som arbetat för Open Doors i Kina i 25 år. I provinsen Xinjiang uppges dock tusentals kristna uigurer ha placerats i omskolningsläger samtidigt som Bibeln förbjudits. – En del kristna begraver sina biblar på bakgården, säger Lee när Världen idag möter honom under ett Sverigebesök.

Nyheter · Publicerad 10:55, 11 dec 2019

Trots den långvariga förföljelsen av kristna i Kina, eller kanske snarare tack vare den, har antalet troende i landet fortsatt att växa. Det säger Open Doors internationella styrelsemedlem Eric Lee, som har varit regionledare för missionsorganisationens arbete i Kina i mer än 25 år till Världen idag.

I dag uppskattar han att Kinas kristna uppgår till minst 90 miljoner, jämfört med 60 miljoner för två årtionden sedan. Lee upplever också att myndigheternas sätt att hantera de kristna i stort är annorlunda i dag, jämfört med då.

– De brukade helt enkelt klå upp dig. Men tillvägagångssättet har förändrats mycket. De är mer civiliserade, säger han.

I dag övervakas befolkningen med hjälp av en kombination av kameror och avancerad ansiktsigenkänning, nämner Lee, och förklarar att en databas över befolkningen är under uppbyggnad, där medborgarna får individuella profiler och blir tilldelade ”sociala poäng” utifrån sitt beteende. Poängställningen påverkar sedan deras möjligheter att kunna göra olika saker i samhället.

Lee berättar att det fortfarande, precis som för tjugo år sedan, förekommer att kristna hamnar i fängelse eller helt enkelt försvinner, men han kan inte säga att det har blivit vanligare. Sådana myndighetstilltag drabbar inte heller den stora massan.

– De kan inte ge sig på varenda människa. De måste välja ut exempel, förklarar han.

Myndigheternas tillslag mot kristna mötesplatser har dock blivit hårdare, på så sätt att de tidigare kunde tolerera att upp till 200 personer träffades i en lokal, medan de nu kan ge sig på samlingar med så lite som 50-talet kristna.

– Det spelar ingen roll om du äger byggnaden, de kan ta den från dig, säger Lee.

Vid tillslagen tar myndigheterna inte bara ifrån de kristna deras möteslokaler, utan även biblar och sångböcker.

– De avbryter mötet, de försöker ta alla namn, de försöker få dig att känna obehag, beskriver Lee.

Samtidigt konstaterar han att de kristna fortsätter att mötas på nya platser och i mindre konstellationer, vilket han menar har lett till att de har blivit mer aktiva och att fler tar ansvar.

– De är mer fruktbärande. Församlingarna är mer hälsosamma. Gud ler, säger Lee.

Han jämför också situationen med den i Apostlagärningarnas åttonde kapitel, då den första församlingen i Jerusalem spreds ut därifrån, på grund av den förföljelse som uppstod.

– Förföljelse försvagar aldrig. Gud sållar på ett sätt varje församling, så att de utvalda tjänarna blir kvar. De tar upp sitt kors, förklarar Lee.

Tillgången till biblar är inte längre något större problem bland majoritetsbefolkningen i Kina, enligt Eric Lee. Det har under lång tid tryckts biblar i landet och de har på senare år funnits tillgängliga genom den statskontrollerade Tre själv-kyrkan. Dessutom har många kineser möjligheten att läsa Bibeln digitalt, på sin mobiltelefon.

Ett stort undantag, när det gäller hur de kristna i Kina har det, finns dock i den nordvästra provinsen Xinjiang. Som en del av en gigantisk kampanj mot islamism och terrorism har de kinesiska myndigheterna satt uppskattningsvis en miljon av provinsens folkgrupp uigurerna i omskolningsläger, vilket nyligen har uppmärksammats av medier världen över.

Även om de flesta uigurer är muslimer, finns det tusentals kristna inom folkgruppen, som även de har drabbats hårt.

Lee uppskattar att det kan vara tusentals kristna som har hamnat i de omvittnat grymma omskolningslägren, vilket han tror skulle kunna vara lika mycket som, eller mer än, antalet fängslade kristna i hela övriga landet.

Ute i samhället i Xinjiang-provinsen är det också en mycket hårdare situation än i Kina i stort. Inte bara Koranen har förbjudits utan även Bibeln, och då gäller det inte bara tryckta biblar, utan även bibelappar och till och med handavskrifter.  

– Du kan inte ha en enda skriven bibelvers. En del kristna begraver sina biblar på bakgården. Det är som ett öppet fängelse, säger Lee.

Redan för tre år sedan lade Open Doors sitt huvudfokus på Kinas minoriteter, eftersom de är mer förföljda än han-kineserna. Nu åker deras medarbetare runt i Xinjiang-provinsen för att hjälpa kristna familjer som har drabbats, exempelvis genom att en familjemedlem har hamnat i omskolningsläger.

Eric Lee vädjar nu till Sveriges kristna att lägga uigurerna på sina hjärtan och både be för dem och verka för påtryckningar mot Kina. Lee menar att svenskarna, som en liten nation, på ett naturligt sätt kan identifiera sig med minoriteter och tala för deras sak.

– Ni kan säga till den kinesiska regeringen: ”Ni behöver inte förfölja dem. Ni slösar er energi på att kontrollera dem ni inte behöver kontrollera”, exemplifierar Lee.

Han förklarar också att det ytterst sett endast är ett 60-tal personer som styr Kina och manar Sveriges kristna att be för dessa kinesiska ledare.

– Be att någon av dem skulle bli upplyst om att det inte är produktivt, inte vist, att behandla uigurerna illa. Be för de kinesiska kristna att de kan hålla ut och att de kan upplysa dessa människor, säger han.

Att identifiera sig med och be för de förföljda kristna i Kina tror Lee också är ett naturligt botemedel mot materialism och andlig sömn hos svenska kristna, genom att korsets väg blir tydligare och de inser hur de själva blir ansatta.

– Satan är aktiv överallt, inte bara i Kina. Materialismen är en ännu allvarligare form av förföljelse, säger Eric Lee.

Förföljelse försvagar aldrig. Gud sållar på ett sätt varje församling, så att de utvalda tjänarna blir kvar.

Eric Lee

72-årige Eric Lee är numera pensionär och bosatt i Kanada, men jobbade fram till tidigare i år i Kina. Där, i sitt födelseland, reste han som Open Doors-medarbetare runt i hela 20 år och träffade och stöttade kristna från olika rörelser och folkgrupper.

Han är internationell styrelsemedlem i Open Doors.

När Världen idag träffar Eric Lee har han redan informerat flera svenska riksdagsledamöter om de kristnas situation i Kina. Nästkommande dag ska han informera trossyskon i Vimmerby.

Ny teknik bäddar för antikristligt system

Ledare På SVT Play kan man titta på en dokumentär vid namn ”Det kinesiska experimentet”. Den ger en skrämmande inblick i det enorma system för...

Utan den närvaron skulle mycket av vårt samhälle falla samman.

Ledarkrönika Om jag ska skriva några rader om hur jag i början av januari vände stegen upp mot Clarion Sign i Stockholm, till pingströrelsens årliga nationella...

Utstött – men pånyttfödd

Missionsglimten Jag är helt omtumlad av mötet med Alamak! Hon är strax över tjugo år och bor i ett av Asiens tuffaste länder. I dag står hon utanför sin...
Senaste nytt
Mest lästa just nu

Utstött – men pånyttfödd

Missionsglimten Jag är helt omtumlad av mötet med Alamak! Hon är strax över tjugo år och bor i ett av Asiens tuffaste länder. I dag står hon utanför sin...