Meyer Werft, det tyska varv som tillverkade Estonia, initierade en tysk expertgrupp för att undersöka orsakerna till fartygets förlisning. Den tyska expertgruppens rapport beskrev sprängskador och sabotage mot fartyget.
Återkommande uppgifter från överlevande om ljud från sprängningar kompletterades med tydliga filmsekvenser på sprängladdningar som inte detonerat.
Även regeringstrogna medier i Ryssland har rapporterat om att Estonia blev utsatt för ett attentat och att det var därför som färjan sjönk så hastigt.
Der Spiegel-journalisten Jutta Rabes dykningar år 2000 och 2001 bekräftade på flera punkter uppgifterna om hål och sprängskador på Estonia.
Jutta Rabe medverkar på den nya dokumentären om Estonia. Hon vill inte kommentera innehållet
– Vänta på premiären, säger hon i en kort kommentar till Världen idag.
Men du kanske kan kommentera det svenska beslutet att åtala redaktören?
– Skjut inte budbäraren, blir Jutta Rabes korta svar.
Inför sina dykningar år 2000 interjvuade hon Håkan Bergmark, en av dykarna som var anlitad av den svenska säkerhetstjänsten strax efter förlisningen. Bergmark uppgav att han såg och filmade ett stort hål på fartygets sida.
Slutsatsen han drog var att det handlar om ett explosionshål och att fartygets sjunkförlopp kan förklaras av detta.
Journalisten Fredrik Engström skrev i Expressen i augusti 2000: ”Håkan Bergmark, 41, från Stockholm var en av de första som dök ner till ’Estonia’. Han säger att han såg och filmade ett stort hål på fartygets sida. Han fäste inte så stor uppmärksamhet vid det då.”