Sedan TBN Nordic startade sin verksamhet i Sverige 2018 har föreningen haft både ett produktions- och distributionsfokus och har gjort ett stort antal egna produktioner, bland annat genom sändningar från kristna konferenser. Men nu förändras det alltså när bolaget byter strategi.
– Vi konstaterar med de utmaningar som ligger framöver gällande att nå ut och göra det på ett bra sätt, att vi behöver lägga ett större fokus på distribution. Vi avvecklar därför delen som handlar om egen produktionskapacitet, säger Anders Wisth, verksamhetsledare på TBN Nordic.
Förändringarna gör att TBN Nordics två anställda är uppsagda, däribland Anders Wisth som lämnar sin roll som general manager för att i stället fokusera på produktion i en fristående verksamhet. I nuläget är det inte klart vad som ska hända med bolagets tv-studio i Småland.
Anders Wisth jämför förändringarna och TBN Nordics nya strategi med play-tjänst med streamingtjänster som HBO och Netflix som släpper ett antal egna serier och program.
– Den stora skillnaden tror jag blir att du kommer titta på programmen när du vill i stället för att vara styrd av ett klockslag.
Det skiftade fokuset innebär dock inte att kanalen kommer sluta helt med egna produktioner, men att de i framtiden kommer göras via externa leverantörer.
– Det blir mer så att TBN Nordic kommer lägga en beställning på vad som behövs. Vi ser att få församlingar orkar producera mycket mer än sina gudstjänster. Det tror jag gör att det kommer finnas ett stort behov av produktioner även framöver.
Hur kommer det här påverka tittarna?
– Det får framtiden lite utvisa. Men vi ser att vår play-plattform växer och uppskattas av många. Där har drygt 28 400 personer i dag gratiskonton och tittar regelbundet, säger Anders Wisth.
Vad känner du själv kring de här förändringarna?
– Det är klart att förändringar alltid är förenat med utmaningar. Men jag tror stenhårt på TBN:s närvaro och vision för framtiden.