Nyheter
SVT vill skydda barn från program med dragqueens
Trots grovt språk och återkommande sexuella anspelningar var de första delarna av SVT:s program Drag Race Sverige tillgängligt också för dem som använder barnlåset på SVT:s playtjänst. Men nu backar SVT och låser två avsnitt på grund av att innehållet kan uppfattas som ”skrämmande” för barn.
Världen idag har tidigare berättat om dragqueenprogrammet och om kritiken mot det kraftigt sexualiserade innehållet där män på ett överdrivet sätt klär ut sig som kvinnor.
I det senaste avsnittet kommer det dock upp en varning på SVT Play innan avsnittet spelas upp, rapporterar Expressen. Där påtalas det att innehållet är olämpligt för barn.
Presskontakten Sindre Lind Åkerblom uppger för tidningen att aktiverandet av barnlås-funktionen samt varningstexten lagts till då det förekommer en berättelse om hur en deltagare blev våldtagen som barn.
– Vi har bedömt att den berättelsen kan vara skrämmande för ett barn om man inte är i vuxet sällskap.
En annan skrämmande berättelse förekommer sedan också i nästa program så även detta ska barn skyddas ifrån.
– I Drag Race är det så himla glittrigt, roligt och underhållande med roliga karaktärer. Det är ju inte helt otänkbart att det sitter något barn och tittar, så av den anledningen blir vi lite extra noga, säger Christina Hill, programchef på SVT, till Expressen.
När Världen idag tidigare rapporterade om kritiken mot det explicita innehållet i programmet fick SVT frågan varför man lät innehållet vara öppet även för barn som tittar ensamma.
Då blev svaret att man inte anser att programmet generellt är olämpligt för barn, trots bland annat hänvisningar till sadomasochism.
”Det här är en kulturyttring som är uppfriskande frispråkig och använder sig av en ganska mustig jargong”, var svaret då.
SVT:s storsatsning på dragqueens har hittills fått låga tittarsiffror. Från första avsnittet, som marknadsfördes kraftfullt av SVT med hjälp av Melodifestivalen, till det andra avsnittet tappade man omkring en halv miljon tittare.
Andra avsnittet av SVT:s storsatsning, som sänds på söndagskvällar då man normalt har stor publik, sågs av endast 187 000. Ett misslyckande och lägre siffror än man hoppats på, medger flera SVT-företrädare i olika medier. Även tittandet i efterhand på SVT Play ligger under public service-bolagets målsättning, medger man.