Förutom den generella maktbarometern, som Världen idag berättade om i onsdagens tidning, gör Medieakademin också en sammanställning av vilka som har mest inflytande i olika mindre sfärer i sociala medier.
Årets lista med religiösa aktörer har samma vinnare som förra året: kontot ”Herregud & Co”, som drivs av Royne Mercurio, skriver Sändaren.
Evangelisten och artisten Sebastian Stakset kommer på andra plats och följs av tecknaren och prästen Kent Wisti, Svenska kyrkan och Carola Häggkvist.
Sändaren konstaterar att de övriga placeringarna på topp tio domineras av alternativ andlighet. Här finns till exempel artisten Tomas di Leva, ”spökjägarna” Laxton Ghost Sweden och mediet Pierre Hesslebrandt.
På elfte plats och högst upp av de kristna medierna i Sverige hamnar Världen idag. Jonas Adolfsson är glad att tidningens medvetna ansträngningar ser ut att börja ge resultat.
– Det ger oss möjlighet att betjäna stora och helt nya grupper som vi inte når genom dagstidningen.
Att tidningen hamnar så pass högt på listan hänger i hög grad samman med den digitala satsningen, inte minst det som gäller rörlig bild på Youtube, menar Jonas Adolfsson.
– Det har lyckats väldigt väl och sedan vi nystartade vår Youtubekanal för drygt 1,5 år sedan har vi haft över 4 miljoner visningar.
– Våra programformat har verkligen gått hem hos tittarna och våra duktiga medarbetare gör dessa program så attraktiva och intressanta.
Han tror också att tidningens Facebooksida bidrar och att mixen av vassa nyhetsartiklar och reportage med stort Jesusfokus får läsare att gensvara och kommentera.
– Sammantaget blir det en magnet på webben och det skapar stor aktivitet i kommentarsfälten.
Några av de andra kyrkliga aktörerna på listan är Filadelfiakyrkan i Stockholm (17), tidningen Dagen (21), Hillsong Sweden (22) och Frälsningsarmén (23).