Herren har sin glädje i dem som vördar honom, som hoppas på hans nåd.
Psaltaren 147:11

Världen idag

Studie: Barn leker inte normkritiskt

Trots de senaste årens trender med fokus på hbtq-frågor och normbrytande redan i förskoleåldern är barns lekar ”starkt präglade av en heterosexuell norm”. Det konstateras och kritiseras i avhandlingen ”Barbiebröllop och Homohundar” av Lena Sotevik vid Göteborgs universitet.

Nyheter · Publicerad 09:00, 9 feb 2021

Lena Sotevik vill att avhandlingen ”ska leda till en fortsatt diskussion om hur man kan förstå queerhet ur ett barnperspektiv”, står det i ett pressmeddelande.

Sotevik har bland annat gjort studier vid förskolor och granskat hur barn leker. I avhandlingen konstateras att barn ”normaliserar heterosexualitet genom att (re)producera heteronormativa familjediskurser i ’mamma-pappa-barnleken’, exempelvis genom att utesluta möjligheten med två mammor i samma familj”.

På en förskola fanns flera Barbiedockor och en Kendocka. Det ledde till att barnen bad att få låna Kendockan av varandra för att kunna leka bröllop. Sotevik ser det som problematiskt att barnen inte i stället använde två Barbiedockor för att leka bröllop.

Sotevik skriver att vid fältsamtal har barnen visat att de har ”kunskap om att en familj kan se ut på olika sätt, detta var dock inte en kunskap som omvandlades till praktik i lekar”.

Vidare framhåller avhandlingen att samkönade relationer inte introduceras aktivt på förskolan av pedagogerna.

”Det fanns inte heller böcker eller andra material på denna förskola som presenterade möjligheten för barnen”, skriver Sotevik kritiskt.

Studiens ”råd” till förskolepersonal är att vilseleda barnen.

”Att gå vilse kan vara utmanande, särskilt för vuxna som är vana att sätta ramar och mål till exempel inom en pedagogisk verksamhet. Men att vilseleda, leda vilse, kan också förstås som en handling som har avsikter att leda i en annan riktning.”

Pedagoger ska inte invänta att barn själva tar upp frågor om sexualitet och normer, utan det bör personalen själv initiera redan med små barn, enligt Sotevik.

Pedagogerna bör vara ”explicita”, ”se bortom fasta kategorier som homosexuell eller heterosexuell” samt inte tala i termer av framtida familjer utan ”utgå ifrån kärleks- och vänskapsrelationer i barndomen.”

En av flera personer som reagerat på slutsatserna i studien är jesuiten och debattören Thomas Idergard. Han skriver på Facebook att viljan att korrigera och diktera barns lekar så att de uttrycker ideologin på modet för dagen, nu bland annat hbtq- och genustänkande, är totalitär.

”Alla totalitära ideologier från 1900-talet har det gemensamt att de riktar in sig på att inskränka utrymmet för, och hårt reglera, kärnfamiljen (vilket också inkluderar att omdefiniera den) för att så kunna få makt över barnens tänkande”, skriver han bland annat.

Alla totalitära ideologier från 1900-talet har det gemensamt att de riktar in sig på att inskränka utrymmet för, och hårt reglera, kärnfamiljen.

Stigmatisering av Polen drivs av ideologiska särintressen

Ledare EU-kommissionen fortsätter att rasa mot medlemslandet Polen som anses bryta mot grundläggande... lördag 27/11 00:10

Första Advent en kontrast till politiskt kaos

Ledare Veckan mellan Domsöndagen och Första Advent, alltså vid skiftet från ett gammalt kyrkoår till ett... lördag 27/11 00:00

Mission på sociala medier i en onådd folkgrupp

Missionsglimten Det plingar till i min telefon. Ett meddelande kommer in på en säker chatt-app från en medarbetare... lördag 27/11 00:00

Hela havet stormar i riksdagen efter den historiska onsdagen

Ledare Hela havet stormar. Så beskrev Sveriges radios Tomas Ramberg situationen efter att MP deklarerat... fredag 26/11 00:10

Senaste nytt

    Därför terrorstämplade Israel sex så kallade ”humanitära” organisationer

    Israelkommentar I oktober terrorstämplade Israel sex humanitära icke-statliga organisationer, så kallade NGO:s....
    Podcasts
    Följ Världen idag i sociala medier