Ingen är som du, Herre. Du är stor, och stort och mäktigt är ditt namn.
Jeremia 10:6

Världen idag

Stakset och Carl-Gustaf Severin startar evangelistskola

Utan evangelister blir det ingen väckelse. Det menar Sebastian Stakset och Carl-Gustaf Severin som nu startar en evangelistskola. – Jesus sa ”gå ut”, inte ”gå in”, säger de.

Nyheter · Publicerad 11:06, 13 apr 2018


Den ene är en nyfrälst 32-åring som tidigare levde för hiphop och droger. Den andre är en kyrkvan 64-åring som ägnat stora delar av sitt liv åt missionsarbete. Men en sak har de gemensamt: De brinner för att nå ut med evangeliet.

– Jag har under ganska lång tid bett att Gud ska resa upp evangelister i Sverige, säger Carl-Gustaf Severin.

Han berättar att han en dag – för ovanlighetens skull – satt och tittade på Nyhetsmorgon på TV4. Plötsligt dök en ung, tatuerad kille upp i tv-rutan.

– Jag hörde hur han satt och berättade om hur hans liv hade varit fullt av hat och mörker. Sedan fortsatte han: ”Men jag har mött Jesus”.

Carl-Gustav Severin beskriver att han uppfylldes av den helige Ande och började gråta av glädje när han hörde Sebastian Staksets ord.

”Den killen måste jag träffa”, tänkte Severin.

Parallellt hade Sebastian Stakset gått och fått upp ögonen för Carl-Gustaf Severin. En dag när han bad upplevde han att den helige Ande sa: ”Du ska starta en evangelistskola med Carl-Gustav Severin.”

En tid senare träffades de två männen.

– Det kändes så förberett. Det var som om våra hjärtan smälte ihop, berättar de.

Nu är evangelistskolan snart verklighet. Den 2–6 september äger den rum som en intensivkurs på Icthus lägergård i Stjärnhov, Sörmland. Förutom Stakset och Severin kommer Hans Weichbrodt och Hernan Clavijo att undervisa.

– Vi vill ge det som vi har fått. Vi vill resa upp evangelister, säger Stakset.

Både han och Severin tror att en orsak till den andliga torka som finns i Sverige i dag är att församlingarna inte har evangelister i tjänst.

– Jesus sa ”gå ut”, inte ”gå in”, säger Stakset.

Satsar man på att utrusta evangelister har man mycket att vinna, tror de.

– En församling som har fungerande evangelister blir jättevälsignad. Pastorn rensar fisken, men det är evangelisten som kastar näten, säger Stakset.

Han är övertygad om att det är av stor betydelse att han och Severin tillhör olika generationer.

– Att ha en äldre och en yngre som möts tror jag är en enorm nyckel från Gud, säger han.

Den unge evangelisten berättar att det kvällsmöte som han och hans team medverkade på i Smyrna i Göteborg – ett möte där hundratals personer kom till tro – föregicks av ett förmiddagsmöte i samma församling.

– 80- och 90-åringarna kom och la sina dyrbara händer på oss, och den kraft vi kände då gjorde det tydligt vem som bar på den andliga auktoriteten. Jag tror att det var välsignelsen från de äldre som förlöste det som hände, säger han.

Både Stakset och Severin betonar också betydelsen av att, som kristen, vara rotad i en församling.

– Många unga har i dag Youtube som sin pastor. Det funkar inte. Du kan inte ringa till Youtube, säger Sebastian Stakset.

Han beskriver det som att en ”rotlös generation” håller på att växa fram.

– När man krockar med satans andemakter, är rotlös och inte har beskyddet i församlingen så faller man, säger han.

Att ha församlingsförankring är, enligt evangelistduon, inte minst viktigt för den som står i tjänst.

Carl-Gustav Severin tar Simson i Bibeln som exempel.

– Han hade en stark smörjelse, men han hade ett problem. Han var alltid ensam.

Att vara ensam är, enligt Severin, bland det farligaste som finns.

Stakset håller med.

– Om jag tror att min tjänst är viktigare än någon annans så lurar jag mig. Jesus lär oss att vi ska vara underordnade, säger han.

Carl-Gustav Severin och Sebastian Stakset ska inte bara samarbeta några dagar i september. Längre fram i höst ska de genomföra en evangelistskola i Ryssland, och Severin hoppas kunna bli ett långvarigt stöd till sin yngre kollega.

– Jag tror att Gud har ett särskilt syfte när han för ihop människor, säger han. 

Läs mer

    Många spekulationer om Bibelns Antikrist

    Ledare Ett politiskt system Bibeln talar om Antikrist, den store motståndaren till Kristus. Uppenbarelseboken ger antydningar om en världsstat som ska uppstå och som ska ledas...

    Republikansk reträtt oroar abortmotståndare

    Politik. USA:s president Donald Trump och det republikanska partiet har intensivt drivit frågan om att slopa federalt stöd till Planned parenthood som utför...