I förra veckan fattade regeringen beslut om att alla blivande lärare, från förskoleklass och uppåt, ska utbildas i sexualkunskap. Ämnet ska också byta namn till Sex och relationer.
Nyligen skrev Världen idag om barnmorskan Katarina Svensson Flood, som larmade om att unga tjejer söker vård för skador i underlivet. Orsaken uppges ofta vara att de pressats till hårdhänt sex av killar som inspirerats av våldsporr, något som Svenska Dagbladet var först med att rapportera om.
Högskoleministern Matilda Ernkrans (S) reagerade starkt på uppgifterna.
– Jag är själv förälder och många med mig undrar hur det kunnat bli så här. Unga tjejer och killar ska inte få sin första sexualundervisning från porrindustrin, säger hon till SvD.
RFSU ger i sin skrift Sex i skolan, förslag på innehåll i sexualundervisningen. Ett av förslagen lyder: ”Konsumtion av pornografi i lusthöjande syfte”, påpekar Jakob Rudenstrand, biträdande generalsekreterare för Svenska Evangeliska Alliansen, i en kommentar till högskoleministerns uttalande.
”Dags att kapa banden, skolan”, skriver han i sitt inlägg på Facebook. ”På SEA har vi pekat på det problematiska i att låta RFSU ha nästintill monopol på sexualundervisningen i skolan”, fortsätter han.
Skriften Sex i skolan har tagits fram med hjälp av statligt, ekonomiskt stöd. Under rubriken ”Kompetensutveckling och metodstöd” på Skolverkets hemsida, finns länkar till RFSU:s material för skolan, bland annat denna skrift. Där finns även länkar till RFSL, Folkhälsomyndigheten, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor och UMO, en webbplats som drivs av Stockholms läns landsting.
”Inom området sex och samlevnad finns det mycket stöd att hämta för att bli bättre på att lägga upp undervisningen och fylla den med relevant innehåll”, skriver verket om dessa länkar.
2011 kom den mycket omdiskuterade animerade filmen ”Sex på kartan”, som togs fram av Utbildningsradion och RFSU. Den kritiserades bland annat för att ge företräde för en enda sexualetik och för att uppmuntra till en för tidig sexualdebut.
Filmen, som bland annat visar flera avancerade samlagstekniker, ligger fortfarande kvar under länken till RFSU:s material på Skolverkets hemsida.
Skolverket planerar i dagsläget inte att göra någon utvärdering av RFSU:s material för skolan, eller av några andra av de externa material som verket länkar till. Det svarar undervisningsrådet Ingrid Essegård i ett mejl till Världen idag.
Hur ser ni på lämpligheten att länka till en sida som tillhandahåller undervisningsförslag som ”Konsumtion av pornografi i lusthöjande syfte”?
– Myndigheten har inte kvalitetssäkrat material som RFSU tillhandahåller men vi ska titta närmare på vår länkning.
Skulle ni kunna tänka er att även länka till organisationer med en mer relationsinriktad syn på sex?
– Det material som vi länkar till speglar olika aspekter av kunskapsområdet. Det är viktigt att de organisationer vi länkar till överensstämmer med skolans värdegrund och lagstiftning. Skolverket gör en bedömning i varje enskilt fall.
I dag framförs ofta ett normbrytande perspektiv, inte minst av RFSU. Hur ska eleverna även få ta del av fakta om fördelarna med äktenskap och trohet för hälsa och välbefinnande?
– Kurs- och ämnesplanerna anger innehållet i ämnena och undervisningen ska lyfta olika aspekter av relationer och sexualitet. I ämnen som historia, samhällskunskap och religion kan lärare till exempel lyfta och fördjupa olika perspektiv. Genom att göra eleverna delaktiga kan undervisningen göras än mer relevant för alla elever.