Att en liter bensin i början av veckan kostade omkring 22 kronor och en liter diesel omkring 25 kronor uppmärksammades i SVT:s Rapportsändning på måndagskvällen. I reportaget förklarades de höga priserna med kriget i Ukraina, vilket lett till sanktioner mot Ryssland och höga priser på olja.
– Vi ser att det har blivit Putinpriser på våra drivmedel. Det kostar ju 25 spänn att köpa en liter diesel, sade näringsministern Karl-Petter Thorwaldsson (S) i inslaget.
I inslaget nämndes det varken att svenska skatter utgör ungefär hälften av priset vid pumpen eller att beslutet om reduktionsplikt (att en del av drivmedlet måste vara biobränsle) är en bidragande orsak till de höga priserna.
Karl-Petter Thorwaldsson fick heller ingen motfråga kring detta då han använde uttrycket ”Putinpriser”.
Det har lett till en våg av kritik bland borgerliga och konservativa debattörer i sociala medier.
”Karl-Petter Thorwaldsson-priser”, skriver Marco Strömberg, programledare för Världen idags Hotspot och direktor för Focus Business School, på Twitter.
”Man undrar varför Putin-priserna är högst i Sverige? Mer än dubbelt så höga jämfört med Polen. Har Putin någon särskild makt just över svensk prisbildning?”, twittrar PM Nilsson, politisk redaktör för Dagens Industri, ironiskt.
Ett liknande resonemang för KD-politikern Staffan Danielsson.
”Märkligt att dessa priser bara gäller i Sverige och inte i Norden eller övriga EU”, skriver han på Twitter och får medhåll av M-politikern Jan Ericson.
”Världens högsta dieselpris beror inte på Putin. Nästan halva priset är svenska skatter”, skriver han på Twitter.
Världen idag har hört av sig till SVT för att höra varför de inte nämnde vare sig reduktionspliktens eller skatternas inverkan på drivmedelspriset – och varför Thorwaldsson inte fick någon motfråga – men har i skrivande stund inte fått svar.
På tisdagen nådde drivmedelspriserna nya rekordnivåer hos de ledande bolagen – en liter bensin kostade då närapå 23 kronor och en liter diesel nästan 27 kronor.