Nyheter

Professor om skolan: Digitaliseringen är ett sorgebarn

Digitaliseringen i skolan är ett sorgebarn, menar professorn Agneta Gulz.

Det behövs en ökad förståelse för skolmiljöns helhet för att kunna skapa goda förutsättningar för lärande och bryta trender som saknar vetenskaplig grund – det menar en grupp experter inom lärande och undervisning från svenska lärosäten.

– Digitaliseringen är ett sorgebarn, säger professor Agneta Gulz till tidningen Vi Lärare.

Publicerad Uppdaterad

I en artikel publicerad i Skola & samhälle, undertecknad professor Agneta Gulz, docent Magnus Haake och doktor Björn Sjödén, kritiserar man en rad trender inom den svenska skolan. Man hänvisar till att skolan bör utformas utifrån verkliga företeelser och att detta kan uppnås genom att applicera Learning science eller lärandevetenskap. Läran är mångbottnad och utgår ifrån hur olika moment i ett klassrum samverkar. 

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
HELG

159,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS