Låt dig inte besegras av det onda, utan besegra det onda med det goda.
Romarbrevet 12:21

Världen idag

Pridefestivalen granskas i ny rapport

Är Pride en festival som står för kärlek, ljus och allas lika värde? Det är en av frågorna som granskas i den rapport som Claphaminstitutet släpper den 29 maj. Till releaseseminariet har Pride samt flera av festivalens huvudsponsorer bjudits in, men ingen har tackat ja till att medverka.

Nyheter · Publicerad 15:42, 23 maj 2018

Tiotusentals människor besöker varje år de Pridefestivaler som äger rum i flera av Sveriges städer. Nu har Claphaminstitutet för första gången gjort en granskning av innehållet i festivalen och vilken inverkan detta har på folkhälsan.

– De flesta tror att Pride är en ljus och glad fest som handlar om allas lika värde. När man undersöker programmet, visar det sig att det inte handlar om människovärde över huvud taget, säger Per Ewert, direktor för Claphaminstitutet och en av författarna bakom rapporten.

Han berättar att han har gjort digitala sökningar i förra årets Prideprogram och varken funnit ordet ”människovärde” eller orden ”alla människors lika värde”. Exakt vad rapporten innehåller kan han dock inte säga före releasedatumet, den 29 maj, då rapporten släpps i samband med ett seminarium som äger rum i Stockholm.

Till seminariet har Claphaminstitutet bjudit in Pride, men också de stora sponsorerna RFSL, Visit Stockholm, Arbetsförmedlingen och Försäkringskassan.

Enligt Per Ewert har Pride och Arbetsförmedlingen meddelat att de avböjer från att komma, medan RFSL, Visit Stockholm och Försäkringskassan inte har gett något besked alls.

– Jag tycker att det är oerhört anmärkningsvärt. Pride är en otroligt stor röst i samhället som aldrig utsatts för granskning. Och nu när de väl granskas så kommer de inte för att diskutera uppgifterna. Är de så osäkra inför sitt eget utbud att de inte ens vågar komma och försvara sig? säger Ewert.

Att sponsorerna inte väljer att komma är extra anmärkningsvärt i ljuset av att flera av dem ”skickar in” stora summor skattepengar i Pride, menar han.

Tittar man på Prides hemsida kan man se att sponsring av årets festival kostar 800 000 kronor för den som vill vara ”Gold partner” och 450 000 kronor för den som vill vara ”Silver partner”.

Världen idag tar kontakt med Pride för att höra varför de tackat nej till att komma på seminariet.

– Då vi inte fått ta del av rapporten så har vi inga kommentarer om den, skriver Alf Kjeller, kommunikationschef på Stockholm Pride, i ett mejl.

Att arrangören har lovat att skicka rapporten till dem som anmält sig hjälper inte, enligt Kjeller.

– Vi jobbar alla ideellt och har mycket att arbeta med inför EuroPride. Vi behöver göra många prioriteringar och har då valt att inte prioritera medverkan i detta, skriver han.

Världen idag tar även kontakt med den stora sponsorn Arbetsförmedlingen, som också tackat nej till inbjudan.

– Vi har beslutat att tacka nej för att vi inte har resurser till detta, säger kommunikatören Amina Grill.

Omvändelse nyckel till läkedom för landet

Ledare Det är verkligen uppfriskande att se alla uttryck för medmänsklighet i det Sverige som just nu... torsdag 9/4 12:31

Långt ifrån – men ändå nära i påsktid

Ledare I dag på skärtorsdagen högtidlighåller vi återigen minnet av historiens mest förunderliga judiska... torsdag 9/4 00:00

I tuffa tider får man vara innovativ

Missionsglimten Turkiet. Att skriva hem i dessa märkliga tider är inte lätt. Frågor som i normala fall inte är särskilt... torsdag 9/4 00:20

Senaste nytt