Nyheter
Plusarkiv: Tysk skolpolitik kvarleva från Hitlertiden
Tysk skolpolitik kvarleva från Hitlertiden
Böter, fängelsestraff och förlorad vårdnad om barnen. Det har drabbat tyska föräldrar som vill undervisa sina barn i hemmet. Den tyska statens förtryck får hemskolefamiljer att gå under jorden eller lämna landet.Många tyska familjer har mött hårt motstånd från myndigheterna när de velat undervisa sina barn hemma. De har belagts med böter, hotats med fängelsestraff och fått sina barn omhändertagna.
Världen idag skrev i mars 2007 om 15-åriga Melissa Busekros, som tvångsomhändertogs och sattes på en psykiatrisk klinik, där hon fick diagnosen "skolfobi".
2005 beordrades sju familjer i staden Paderborn att sätta sin barn i offentlig skola. I annat fall skulle de mista vårdnaden om barnen. Två av familjerna valde att lämna landet och flytta till Österrike.
Den amerikanska hemskoleorganisationen HSLDA uppger att totalt omkring 400 familjer i Tyskland hemundervisar sina barn i nuläget. Så gott som samtliga familjer gömmer sig undan myndigheterna eller hotas av åtal.
De familjer som väljer att hemundervisa sina barn är ofta, som familjen Rumeike evangelikala kristna som bland annat är kritiska mot de offentliga skolornas sexualundervisning.
Den tyska lagstiftningen, som är en kvarleva från Hitlertiden, säger att undervisning är myndigheternas ansvar och förbjuder i praktiken hemundervisning. Den tyska konstitutionsdomstolen fastslog 2003 att det är rätt att ingripa mot hemundervisning, eftersom "det ligger i allmänhetens intresse att motverka utvecklingen av religiöst eller filosofiskt motiverade `parallella samhällená; och att integrera minoriteter."
Tysklands inställning till hemundervisning har till och med lett till kritik från FN:s människorättsråd. Rådets särskilda sändebud i utbildningsfrågor, Werner Mu~oz, konstaterade i en rapport 2007 att "utvecklingen av offentlig regeringsfinansierad utbildning inte bör föra med sig förtryck av av andra former av utbildning som inte kräver skolnärvaro".
Domaren konstaterar också att kritiken mot de hemundervisande familjerna inte har något med kvaliteten på undervisningen att göra, då det är väl belagt att barnen får god utbildning. I sitt utlåtande skriver domaren att den tyska staten hävdar att skolgång är nödvändigt för att få social kompetens och integreras i samhället. "Det inkluderar att tvinga barnen att underordna sig lärare och/eller läroplaner som kan förmedla åsikter som är diametralt motsatta till föräldrarnas åsikter", är domarens slutsats.
David Högfeldtdavid.hogfeldt@varldenidag.se
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP