Det var i början av april som Dylan Mulvaney först dök upp i Bud Lights reklamfilmer. Mulvaney är en biologisk man som genomgått könsalternerande behandling och i dag beskriver sig själv som kvinna.
På sociala medier har Mulvaney fått enormt genomslag som transaktivist och driver en tydlig agenda för att påverka barn in i flytande könsidentitet. Parallellt med detta tjänar influencern miljoner på att sponsra olika företag på sina plattformar.
Alissa Gordon Heinerscheid, ansvarig för marknadsföring på Bud Light, gick inför kampanjen med Mulvaney ut och proklamerade att företagets profil nu skulle förändras radikalt. Man skulle gå från att uppfattas som en produkt främst för unga män till att bli kända för att vara inkluderande.
Men samarbetet med transaktivisten Mulvaney gick inte som tänkt. Konservativa i USA reagerade starkt på initiativet. Sångaren och Trumpsupportern Kid Rock sågade öljättens wokeagenda och ett stort antal konsumenter har lagt upp bilder och filmer i sociala medier där de häller ut eller förstör sina Bud Light-produkter.
Det förekommer olika uppgifter om exakt hur mycket företaget gått back efter samarbetet med Mulvaney, men det står klart att det handlar om miljontals dollar.
New York Post uppger att försäljningen rasat med 21 procent jämfört med samma tid förra året, och att tappet accelererat de senaste veckorna när bojkotten fått momentum i USA.
Bud Lights ägare Anheuser-Buschs aktier ska ha backat knappt två procent på börsen efter kampanjen, rapporterar ABC7. Experter menar att om bolaget inte lyckas få stopp på försäljningsraset så kan man under 2023 förlora sin långlivade plats som nummer ett bland ölproducenter i USA.
CNN intervjuar marknadsföringsexperter som slår fast att Bud Light misstolkat den amerikanska opinionen och genom att försöka nå flera målgrupper med stora skillnader i värderingar, nu riskerar att tappa rejält bland samtliga.
Företaget har tvingats krishantera och såväl vd:n som chefer på olika nivåer har försökt tona ned de negativa effekterna av samarbetet. Men det flera amerikanska medier beskriver som ett halvhjärtat försök till ursäkt har istället på nytt upprört konservativa, och dessutom förargat de liberala som sympatiserar med företagets samarbete med Mulvaney.
Det rapporteras också att två ledande personer på Bud Light har fått ledigt från sina arbeten till följd av reaktionerna på kampanjen och de ekonomiska bakslag som den inneburit.