Ingen har större kärlek än den som ger sitt liv för sina vänner. Ni är mina vänner, om ni gör vad jag befaller er.
Johannesevangeliet 15:13–14

Världen idag

Muslimers syn på Koranen kan vara på väg att förändras

Synen på Koranen kan vara på väg att förändras. Muslimer hävdar att Koranen är oförändrad sedan den sammanställdes av kalifen Uthman 652 år efter Kristus. Nu har en inflytelserik ledare inom islam för första gången offentligt uttalat att alla koraner inte är likadana.

Nyheter · Publicerad 16:00, 26 okt 2021

För kristna är Bibeln inspirerad av Gud, men skriven av människor. Det är inget konstigt att den finns i olika översättningar.

Men muslimer har inte samma syn på Koranen. För dem har Koranen gudomlig status, är evig och oföränderlig. De tror att Koranen är en kopia av ”Bokens moder” som finns i himlen hos Gud och att den gavs till Muhammed av en ärkeängel.

Därför blir det problematiskt när det nu har visats sig att det finns 30 olika officiella arabiska varianter av Koranen. Ingen kan säga vilken som är den korrekta.

– Detta är ingen ny kunskap bland muslimska forskare och akademiker. Men för muslimer i allmänhet är det en stor fråga eftersom Koranens oföränderlighet är en grund för islam, säger Marcus Furingsten, missionsansvarig på organisationen Ljus i Öster, till Världen idag.

Han refererar till en händelse i en bokhandel för några år sedan, som kan vara upprinnelsen till att frågan om Koranen har aktualiserats. En besökare kom in i butiken och ville köpa Koranen. Då fick han frågan vilken han ville ha. Det visade sig finnas fem olika koraner i butiken, så besökaren köpte alla fem och började därefter samla fler och fler. Det visade sig alltså att det finns 30 olika koraner på arabiska.

I juni 2020 hölls ett samtal mellan två inflytelserika muslimska företrädare: teologen Yasir Qadhi och populärdebattören Muhammed Hijab. Debattören frågade Qaghi: ”Vilken av de olika koranerna är den rätta?” Upprinnelsen till denna fråga skulle kunna vara berättelsen från bokhandeln.

När Yasir Qadhi svarade att han inte kunde ta ställning till vilken av de 30 versionerna som är ”den oförändrade Koranen” så var det första gången i modern tid som en inflytelserik ledare inom islam offentligt gav uttryck för möjligheten att Koranen inte är oföränderlig.

Marcus Furingsten menar att ju fler som får kunskap om detta, desto snabbare kan synen på Koranen komma att förändras.

– Konsekvensen som jag hoppas på är att muslimer börjar läsa Koranen på ett nytt sätt. Att de börjar ifrågasätta, tolka och brottas med olika frågor. Det är då tron kan djupna eller göra att man hittar en annan tro, säger han.

Eftersom islam är en religion som går på djupet både vad det gäller kultur, statsskick och beteendemönster skulle detta kunna ändra Koranens särställning som helig skrift inom islam.

Jag hoppas att muslimer börjar läsa Koranen på ett nytt sätt. Att de börjar ifrågasätta, tolka och brottas med olika frågor.

En nystart för Sverige – eller en smart uppstart på valrörelsen?

Ledare Så fick Sverige en ny regering och det politiska kaoset är för tillfället avvärjt. En... torsdag 2/12 00:10

Folkmord i Xinjiang bäddar för hård dom

Ledare Att Kinas president, Xi Jinping, nu formellt kan knytas till interneringslägren för uigurer kom... torsdag 2/12 00:10

Varje cell kommer att fortsätta hävda att vi är antingen man eller kvinna.

Ledarkrönika Man kan säga mycket om den nyliga debattartikeln i Expressen där företrädare för Liberala... torsdag 2/12 00:09

Gud är inte längre bort än att han sträcker ut sin hand till dig när du ropar.

Inför söndag Den här söndagen har kyrkoårstemat ”Guds rike är nära”. Tänker vi i tid, eller rum? Tänk, vad det... torsdag 2/12 00:00

Levande ljus är inte den största brandrisken

Säkerhet. Advent är här, en hektisk tid för brandkår och räddningstjänst. Men tvärtemot vad många tror är det... torsdag 2/12 05:00

Finns lösningen på dagens politiska kaos på Sinai berg?

Israelkommentar Dagens samhällskris och ökade polarisering har gett det mosaiska förbundet på berget Sinai ny...
Podcasts
Följ Världen idag i sociala medier