Media

Milstolpe: Världen idags Youtube­kanal har nått tio miljoner visningar

Framgångarna för Världen idags Youtubekanal firades bland annat på tidningens Huskvarnakontor.

Tio miljoner visningar. Så stort genom­slag har Världen idag fått på den Youtube­kanal som startade för fem år sedan. Chefredaktör Jonas Adolfsson uttrycker glädje över milstolpen – och firar med tårta.

– Det är fantastiskt. Vi hjälper människor att förstå och avkoda viktiga skeenden i vår tid, säger han.

Publicerad Senast uppdaterad

Världen idag nystartade sin Youtube­kanal för fem år sedan och fick snabbt se hur den växte i antal visningar. Chefredaktör Jonas Adolfsson konstaterar att tidningen på det här sättet nått helt nya grupper av människor.

– Våra program­format på Youtube har visat sig väldigt effektiva. Dels Hotspot med sina fördjupande intervju­program där intervju­personen får möjlighet att tala till punkt, dels Veckans nyheter som varit ett rappare programformat där nyheter följts upp och kommenterats. 

Adolfsson förklarar att programmen har samma ”dna” som tidningen och samma fokus på att belysa frågor som inte ryms, eller som negligeras, i andra medier. 

– Vi hjälper människor att förstå och avkoda viktiga skeenden i vår tid, säger han.

Chefredaktören passar på att berömma de medarbetare som möjliggör satsningen.

– En nyckel till att det gått så bra är förstås tidningens mycket duktiga redaktörer Marco Strömberg och Sara Andersson med team, som har gjort ett helt enastående arbete, säger han, och berättar att man firat milstolpen med tårtkalas i både Huskvarna och Uppsala, där Världen idag har sina kontor. 

Sara Andersson och Jonas Bergkvist har jobbat med Veckans nyheter.
Marco Strömberg är programledare för Hotspot.

Marco Strömberg leder samhälls­programmet Hotspot. Han berättar att tanken bakom satsningen hela tiden varit att utmana de tanke­strömningar som dominerar vår tid – inte minst på universiteten – och som inte klingar med bibliskt tänkande. 

– Vi är så glada över våra tittare – för genomslaget, som inte bara märks i volymen. Majoriteten av de jag kontaktar i mitt arbete med Hotspot känner till programmet. Det handlar om myndighets­personer, professorer, journalister och beslutsfattare. 

Och idéerna till nya avsnitt sinar inte, berättar han.

– Jag får nya nya uppslag hela tiden. Samtiden är tacksam i den bemärkelsen – att det finns så mycket att gräva i, skrattar Strömberg.

Powered by Labrador CMS