Om än min kropp och min själ tynar bort, så är Gud mitt hjärtas klippa och min del för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

Lööf och Clinton anklagas för att undvika ordet ”kristna” om offren

När moskéer attackerades i Nya Zeeland höll Stefan Löfven en presskonferens. Men när terrorn slog mot kyrkor i Sri Lanka räckte det med ett skriftligt uttalande, något som nu får kritik. Dessutom anklagas Barack Obama och Hillary Clinton liksom Annie Lööf för att undvika ordet ”kristna” i sina kondoleanser.

Nyheter · Publicerad 17:19, 23 apr 2019

När moskéer attackerades i Nya Zeeland höll statsminister Stefan Löfven en presskonferens. När terrorn slog mot kyrkor i Sri Lanka räckte det med ett skriftligt uttalande, något som nu får kritik. Dessutom anklagas såväl Barack Obama och Hillary Clinton som Annie Lööf för att undvika ordet ”kristna” i sina kondoleanser.

Ledare från hela världen har uttryckt sin bestörtning över terrorattentaten i Sri Lanka. Samtidigt har en sidodebatt blossat upp där politiker kritiseras för att inte benämna offren och för­övarna med dess riktiga identitet, kristna som dödas av islamistiska extremister.

Såväl förre amerikanske presidenten Barack Obama som tidigare presidentkandidaten Hillary Clinton skriver på Twitter att de beklagar attacken mot ”Easter worshippers” (ungefär tillbedjare under påsken).

Reaktionerna har varit många och starka över att de valt att medvetet undvika ordet kristna. Kritiker menar att det handlar om politisk kalkylering och ett sätt att tona ner förföljelsen mot kristna från islamister.

Även Centerledaren Annie Lööf har fått kritik för sitt uttalande på Twitter där även hon undviker ordet kristna och skriver: ”Avskyvärda terrorattentat på Sri Lanka i går när troende samlats för bön”.

Journalisten och aktivisten Nuri Kino skriver på Facebook att han är genuint intresserad av varför politiska ledare vägrar kalla offren kristna.

”Detta är inget isolerat sådant tillfälle. Tvärtom. Kristofobi? Kristna föräldrar klär sina barn i det finaste de har. De ska fira Jesu uppståndelse. Timmar senare försöker de hitta delar av sina söndersprängda barn. Politiker som sedan fördömer attentaten tar dessutom ifrån offren deras rätta benämning.”

Lööf skriver i en senare tweet att konspirationsteoretiker ”har julafton”, att hon själv är kristen och slår bort kritiken om att hon inte nämnde kristna.

Även regeringen får kritik för att man inte uppmärksammat händelsen tillräckligt.

”Slaktade kristna är kristna. Offer för våldsbejakande extremism ska behandlas lika. Väntar fortfarande på statsministerns presskonferens. Eller är muslimska offer mer värda än kristna för den rödgröna regeringen som stöd av C och L? Fler döda #SriLanka än på Nya Zeeland”, twittrar Jenny Sonesson, ledarskribent på Göteborgs-Posten. 

Hon syftar på att statsminister Stefan Löfven (S) höll en presskonferens efter terrorattacken mot muslimer i Nya Zeeland. Löfven publicerade nu bara ett längre uttalande på Facebook.

”Terroristattacken riktade sig just mot kristna kyrkor, där familjer var mitt uppe i att än en gång hylla livet”, skriver Löfven bland annat och fortsätter:

”Vi måste tillsammans visa det, som påsksöndagen symboliserar för så många, och det som hyllades av familjerna i kyrkorna på Sri Lanka i går: Att ljuset kan triumfera över mörkret. Att livet och hoppet ska segra”.

Slaktade kristna är kristna. Offer för våldsbejakande extremism ska behandlas lika.

Hyllas för uttalande om att utrota judar

Imamen och läraren Ahmed Billoo propagerar för utrotning av judar på sin privata Facebooksida. ”Må Allah räkna deras antal, döda dem och inte lämna...

Estoniadrabbade får inte rätt till skadestånd

En fransk domstol säger nej till skadeståndskraven på de företag som byggde och inspekterade olycksfärjan M/S Estonia, uppger AFP. 852 personer omkom...

Politiska experiment – förödande för familjer

Ledare Vi vet att även om det finns en stabilitet och självläkningsprocess inbyggd i det ekologiska systemet så kan balansen rubbas. Ingreppen kan bli så...

Upptäck ett nytt museum i sommar med hela familjen

– De mer än 1 500 svenska museerna är som mest tillgängliga just nu, så passa på och upptäck ett nytt museum i sommar, säger Mats Persson,...