Om än min kropp och min själ tynar bort, så är Gud mitt hjärtas klippa och min del för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

Kristna vittnar om dödshot under gatuevangelisation

En polisanmälan har upprättats efter att tre kristna säger sig ha blivit hotade och misshandlade då de evangeliserade på ett torg i Hjällbo. Delar av händelseförloppet syns i en Facebookvideo som setts över 60 000 gånger. – Det var många tankar som gick genom huvudet, berättar en av de kristna som var på plats.

Nyheter · Publicerad 14:33, 12 jun 2019

Jonas Karlsson brukar vara ute och evangelisera så ofta som han har möjlighet.

Den 31 maj var han och evangelistkollegan Yosef Alfarhan i Göteborgsförorten Hjällbo för att dela med sig av sin tro. En Facebookvideo visar hur de två kristna männen talar om att alla människor har syndat, men att det finns förlåtelse genom Jesus.

– När filmningen bröts och vi skulle sätta i gång en ny inspelning, kom det fram en kille från ett gäng som hade iakttagit oss. ”Du har tre minuter på dig att ta dig härifrån, annars skjuter jag dig”, sade han, berättar Jonas Karlsson.

Yosef Alfarhan berättar att killen höll upp sina händer som om han höll i ett automatvapen.

Jonas Karlsson, som inte varit med om något liknande, blev ställd.

– Som svensk är man inte van att bli dödshotad. Det var många tankar som gick genom huvudet: ”Vad ska jag göra nu? Är det värt att dö i Hjällbo?”, säger han.

Yosef Alfarhan tog det lugnare.

”Var så god, skjut mig, jag dör för Jesus”, säger han lugnt och sträcker ut sina händer i det efterföljande videoklippet.

I detta videoklipp är ingen person precis i närheten av evangelisterna, men man hör hur en kille upprepar orden ”tre minuter”.

När Jonas Karlsson säger: ”Jesus Kristus älskar alla människor, vi kommer med kärlekens budskap”, och kameramannen vänder kameran mot killgänget, drar en av killarna på sig en luva och går fram till kameramannen. Exakt vad som händer sedan är svårt att se, men kameran slås ner och någon säger: ”Ge mig din telefon”.

Både Jonas Karlsson och Yosef Alfarhan säger att Abulfazl Abbasi, som var den som filmade, fick knytnävslag mot sig. De berättar att han i slutändan fick behålla sin mobil och att de tre vännerna sedan valde att åka ifrån platsen.

– Vi ville inte provocera, säger Yosef Alfarhan.

Jonas Karlsson medger att killarna verkade bli upprörda över att de blev filmade, men han är övertygad om att deras agerande också handlade om evangelisternas kristna budskap.

– De sade: ”Alla fastar här. Vi är muslimer. Vi vill inte ha er här”, säger han.  

Yosef Alfarhan ger samma bild.

– Jag kan arabiska och hörde hur de pratade om ”otrogna” och ”hedningar”, säger han.

Brukar ni vara med om sådant här ofta?

– Ja, det är vanligt. Många brukar säga: ”Det här är ett muslimskt område”, säger Yosef Alfarhan.

Jonas Karlsson säger däremot att han har varit relativt förskonad fram till nu. Den uppmärksammade Hjällbohändelsen, som fått stor spridning i sociala medier, har de nu polisanmält. Världen idag tar kontakt med polisen, som bekräftar att en förundersökning har inletts.

Ingen av de tre evangelisterna låter sig dock skrämmas av det som hände. På nationaldagen var de tillbaka i Hjällbo, men den här gången hade de ett helt gäng kristna med sig och allt gick lugnt till. Så några planer på att sluta evangelisera har de inte.

– Jag lever för detta. Helst skulle jag vilja vara ute varje dag, hela tiden. Drömmen hade varit att ha detta som jobb, säger Jonas Karlsson.

Uppgift: KD-toppar vill peta Adaktusson

Politik. Tunga företrädare för Kristdemokraterna vill tvinga bort Lars Adaktusson. Det skriver Svenska Dagbladet som säger sig ha talat med ett tiotal...

Svårt att mobilisera för en ny valkampanj i Israel

De olika politiska partierna i Israel rustar nu för en ny valkampanj i kölvattnet av att premiärminister Netanyahu inte lyckats bilda koalition efter...

Har politikerna lärt sig läxan från förra valkampanjen?

Israelkommentar Man skulle kunna tro att med två val så tätt inpå varandra som april och september, borde resultaten bli ganska lika. Men det är verkligen inte...

Rovfåglarna vid Gamla förgiftas

Platsen Gamla på Golanhöjderna är en känd destination för många som besöker Israel. Gamla kal­las ofta ”det norra Masada” efter det att romarnas...

Pridechef sökte kontakt med barn på hbtq-forum

Granskning. En chef på Stockholm Pride och en högt uppsatt chef på Utrikesdepartementet finns bland männen som söker kontakt med 14-åriga ”David” när Svenska...