Ett nytt bud ger jag er: att ni ska älska varandra. Så som jag har älskat er ska också ni älska varandra.
Johannesevangeliet 13:34

Världen idag

Kristna julkonserter på nätet blev succé

Både Erikshjälpen och Hillsong Sverige kan glädjas åt tiotusentals uppspelningar av de digitala julkonserter som de erbjudit den här julen. Erikshjälpens konsert med Lars Mörlid och Peter Sandwall har setts av så många att det motsvarar en publik som skulle ha fyllt Globen en och en halv gång. Hillsongs julshow har enligt församlingens siffror setts på nära 91 000 olika enheter.

Nyheter · Publicerad 09:30, 7 jan 2021

Normalt sett brukar Erikshjälpen anordna fysiska julkonserter tillsammans med en rad olika artister på olika ställen runt om i landet från slutet av november fram till jul. Pandemiåret 2020 blev det i stället fyra digitala jukonserter som arrangerades av Erikshjälpen samt ytterligare ett par digitala konserter som gjordes till förmån för organisationen. 

I ett pressmeddelande summerar nu Erikshjälpens eventansvarige, Samuel Åhl, det positiva resultatet. 

– Vi är otroligt glada och tacksamma för den fina responsen på julkonserterna 2020! Att arrangera digitala julkonserter var något nytt för oss och även för våra ambassadörer, men med mycket engagemang går det mesta, säger han i pressmeddelandet.

Sammanlagt har de fyra julkonserter som Erikshjälpen själva var med och arrangerade fått över 50 000 visningar på Youtube. Den mest sedda konserten hölls av den välkända duon Lars Mörlid och Peter Sandwall, som i år skulle ha gjort sin 40:e julturné, och har fått 25 000 visningar. Bara genom deras konsert ska det ha samlats in 255 000 kronor. 

– Under december har den konserten haft en digital publik som motsvarar att Mörlid och Sandwall skulle ha fyllt Globen 1,5 gång. Det är helt fantastiskt, menar Samuel Åhl.

Totalt uppskattar han att summan för insamlingarna genom de digitala julkonserterna kommer att landa på cirka 450 000 kronor. 

– Att det skulle komma in så här mycket pengar hade vi inte vågat drömma om. Det är ett fint bevis på att det arbete för barns rättigheter som Erikshjälpen kämpat för i snart 75 år engagerar många, säger Åhl. 

Även Hillsong Sveriges julkonsert This is Christmas, som i år också var digital, har fått många visningar. Totalt rör det sig enligt pastorn Eric Liljero om visningar på 90 679 olika mottagande enheter till den 27 december.

– Vi är jätteglada för det. Jag är övertygad om att en massa frön har såtts, säger han. 

Dessutom lyckades de samla in omkring 700 000 kronor till välgörande ändamål. 

– Det är pengar som vi har omsatt till matkassar, julklappar och annat till familjer och barn som inte kunde fira jul som många av oss andra kunde göra. Det är vi enormt tacksamma för, fortsätter Liljero.

Vad hoppas du på för typ av julkonsert nästa jul? 

– Jag hoppas att vi ska kunna fylla arenor igen. Sedan är det möjligt att det blir någon form av online-produkt också. Det är ingen hemlighet att vi i flera år har knackat på de stora tv-kanalernas dörrar, säger Eric Liljero.

Ny missionsorganisation viktigt och uppfriskande initiativ

Ledare I en tid då fysiska gudstjänster förbjudits, då många församlingar och samfund långsiktigt krymper... tisdag 13/4 00:10

Arvet som Ebba inte bryr sig om

Ledare När Kristdemokraterna i förra veckan presenterade sitt jämställdhetspolitiska program väcktes... tisdag 13/4 00:00

Ett osannolikt men avslöjande samtal med en jordansk chaufför

Israelkommentar Att verkligheten och rapporterna från Israel sällan stämmer är vi här i Israel vana vid, men ibland...
Podcasts
Följ Världen idag i sociala medier