Nyheter
KD tar hjälp av djurmetaforer
KD tar hjälp av djurmetaforer
I går presenterade Kristdemokraterna sina valaffischer och sitt valmanifest.
Med hjälp av djur som gorillor och hyenor vill partiet göra det tydligt varför väljarna ska lägga sin röst på KD i höstens val.
Under parollen "Ett mänskligare Sverige" vill Kristdemokraterna genom sina valaffischer, där partiledaren Göran Hägglund utmanar olika djur, samla sina väljarstyrkor till riksdagsvalet i höst. På affischerna står Hägglund öga mot öga med bland annat en buffel, en hyena och en vrålande gorillahanne.
Enligt partiet ska djuren symbolisera olika kända djurmetaforer – buffeln som bufflar sig fram, hyenan som girigt kapar åt sig utan att bry sig om andra och strutsen som gömmer huvudet i sanden så fort det hettar till.
– Vi använder klassiska fabelegenskaper hos djuren för att visa beteenden som vi vill arbeta för att få bort, säger Lennart Sjögren, partisekreterare för Kristdemokraterna, i samband med presentationen av partiets valkampanj.
Samtidigt knyter han an till en annan metafor – djungelns lag som han menar att kristdemokraterna inte vill ska råda i Sverige.
– Allt är inte väl för alla i Sverige. Det finns många som far illa och hamnar i kläm. Vi kristdemokrater vill göra Sverige litet mänskligare. Det vill vi peka på med vår kampanj, säger han.
I partimanifestet har man 13 steg till ett vad KD menar kan bli ett "mänskligare Sverige". Lösningen är att ge människor och familjer större valfrihet. Dessutom vill man bekämpa arbetslösheten genom att "få ordning på de offentliga finanserna" och höja kvalitén inom bland annat äldreomsorgen. Men samtidigt påminner partiet redan i manifestets första sida om att utrymmet för nya reformer dock är begränsat.
– De som hävdar motsatsen och lovar allt till alla, försöker trolla med pengar som inte finns. Att skicka räkningen till framtiden är inte att ta ansvar, skriver man.
Ett konkret vallöfte i manifestet är 10 000 arbeten till personer med funktionsnedsättning i den offentliga sektorn, som partiet menar ska visa vägen för övriga arbetsgivare.
På Kolmårdens djurpark är man inte så imponerad av kampanjen.
– Det känns lite urvattnat med djurmetaforer, det går lite inflation i dem, säger Mats Höggren, zoologiska chef i parken.
Dessutom tycker han att det finns stor risk för att djurens rätta egenskaper inte alltid kommer fram.
– Metaforerna bygger ofta på fel uppfattningar och fördomar om djuren som får symbolisera mänskliga egenskaper. Man bör hålla sig lite skeptisk.
Så hyenorna roffar inte åt sig då menar du?
– Hyenorna är ett bra exempel på när vi människor misstolkar och vrider till det. Jag har mött hyenor i Afrika och de är det mest intelligenta och sociala djur man kan tänka sig.
Erik Lundström
erik.lundstrom@varldenidag.se
ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL
2 månader för 10 kr!
KÖP
Världen idag
DIGITAL
129,-
kr/månad
KÖP
Världen idag
PAPPER
189,-
kr/månad
KÖP