I vilken utsträckning yoga är en religiös övning, och inte endast en kroppsövning, råder det delade meningar om. Frågar man den hinduiska organisationen The Universal Society of Hinduism verkar det dock inte vara något tvivel om saken.
När Ikea Australien nyligen släppte en reklamfilm där man låter olika möbler gestaltas av en kvinna i olika yogapositioner gick organisationens grundare, Rajan Zed, nämligen i taket.
– Heminredningsföretag borde inte ägna sig åt religiös appropriering och håna seriösa andliga utövanden, säger han till India Campaign.
Rajan Zed påpekar vidare att yoga anses vara ett sätt att ”förenas med Gud” och att praktiken är ett av ”sex system inom hinduisk filosofi”. Han kräver att Ikea drar tillbaka kampanjen och att företagets toppchefer Jesper Brodin och Torbjörn Lööf ber om ursäkt.
Ikeas pressavdelning kommenterar kritiken i ett mejl till Göteborgs-Posten.
”Vi är ledsna om denna reklamkampanj från Ikea Australien på något sätt har upplevts som stötande. Det var inte vår avsikt utan syftet med reklamen var att uppmuntra australiensarna att hitta balans i dessa tider och att göra det i sitt hem, sinne och hjärta”, skriver man.