Om än min kropp och min själ tynar bort, så är Gud mitt hjärtas klippa och min del för evigt.
Psaltaren 73:26

Världen idag

I morgon går Sverige på knä inför himmelens Gud

För elfte året kraftsamlar svensk kristenhet för att täcka landet med bön under nationaldagen 6 juni. – Kristna behöver komma samman och söka stadens bästa. Dagens utmaningar grejar inte kommunerna, församlingen behöver kliva in, säger Patrik Sandberg i Sverigebönen.

Nyheter · Publicerad 12:40, 5 jun 2019

På onsdagen hade 207 bönemöten i 158 kommuner registrerats på Sverigebönens hemsida inför nationaldagen. Där kan man också hitta de möten som hålls i ens närhet.

Patrik Sandberg tror dock att man kommer att landa ungefär på samma siffra som förra året då bönesamlingar hölls på 250 platser den 6 juni. Målet är en bönesamling i varje svensk kommun på nationaldagen.

Förutom att be för landet och de sju samhällspelarna (se faktaruta) och sin egen stad och dess behov, fokuserar Sverigebönen i år på att be om ”skördearbetare”.

– Jesus manar oss att be skördens Herre att sända arbetare. Vi ser nu hur människor kommer till tro och döps och hur kampanjer hålls i vårt land för att nå ut med evangeliet. Vi vill be om fler arbetare, Patrik Sandberg.

Ett speciellt bönemöte, öppet för alla, hålls i SOS Church i Stockholm på nationaldagens eftermiddag. Där kommer man att be just för de många församlingsplanteringar som finns eller är i uppstartsläge runt om i Sverige.

– Vi ska be för evangelister, för församlingsplanterare och för att alla kristna ska vara aktiva i att berätta om Jesus i sin vardag.

– Vi vill skicka en signal till hela kyrkosverige att be för skörden, om att våra hjärtan ska vidgas och att vi ska stå tillsammans i bön, över alla kyrkogränser, för att mörkret i landet ska gå tillbaka.

Patrik Sandberg betonar att ingen kyrka eller samfund ensamt kan åstadkomma den förändring som krävs.

– Enad bön kan skaka riken.

Sandberg uppmuntrar alla troende att söka sig till ett bönemöte den 6 juni. Och om inget finns på ens ort, att själv ta initiativ till en samling.

– Det behöver inte vara en jätteskara, det viktiga är att ni samlas och proklamerar Guds rike där ni finns.

– Många kanske tänker att det är en solig dag när man bara vill vara ledig. Jag vill uppmana kristna att både be och vila. Ställ upp för ditt land, för vi behöver bedjare, sedan kan man göra annat roligt också. Välj inte bara sommarstugan eller parken utan be också. I vår kyrka till exempel ber vi och går sedan på picknick tillsammans och har gemenskap över kyrkogränserna.

Nationaldagsbönen

På Sverigebönens webbplats kan man hitta alla registrerade bönesamlingar och själv registrera bönemöten.

Sverigebönen uppmuntrar till bön för det man kallar de sju samhällspelarna, dessa kan fungera som en böneguide.

De sju som man nämner är: politiker och myndigheter, Guds församling, medierna, familjerna, utbildning, näringsliv och arbetsplatser samt kultur- och idrottsvärlden.

Svårt att mobilisera för en ny valkampanj i Israel

De olika politiska partierna i Israel rustar nu för en ny valkampanj i kölvattnet av att premiärminister Netanyahu inte lyckats bilda koalition efter...

Rovfåglarna vid Gamla förgiftas

Platsen Gamla på Golanhöjderna är en känd destination för många som besöker Israel. Gamla kal­las ofta ”det norra Masada” efter det att romarnas...

Har politikerna lärt sig läxan från förra valkampanjen?

Israelkommentar Man skulle kunna tro att med två val så tätt inpå varandra som april och september, borde resultaten bli ganska lika. Men det är verkligen inte...

Pridechef sökte kontakt med barn på hbtq-forum

Granskning. En chef på Stockholm Pride och en högt uppsatt chef på Utrikesdepartementet finns bland männen som söker kontakt med 14-åriga ”David” när Svenska...

Månfarare kan navigera med gps

Navigering via gps är numera vardagsmat på jorden. Men hur hittar man runt månen? Jodå, satellitnavigering kan fungera även där. Det meddelar Nasa...