Per och Therése Ewert från Forserum utanför Jönköping har med jämna mellanrum bott på Nordic Choice Hotels och därför varit medlemmar i hotellkedjan. Men när de fick det senaste nyhetsbrevet från företaget och såg hur det var fullmatat av ord om hotellkedjans sponsring av Pride bestämde de sig för att avsluta sitt medlemskap.
”Det djupt problematiska innehållet i Pride är omöjligt för oss att ställa oss bakom”, skriver de i ett öppet brev till koncernledningen.
Therése Ewert var en av författarna bakom Claphaminstitutets rapport ”Det färgglada mörkret”, en granskning av innehållet på Pridefestivalen, som bland annat visar att prostitution och droger bejakas under festivalens seminarier. Per Ewert var redaktör för skriften.
”Verkligheten är att Pride är en klart destruktiv företeelse i samhället, inte en positiv kraft”, skriver paret Ewert i brevet och hänvisar till rapporten.
”Speciellt för er som hotellkedja blir det extremt problematiskt att gå in som sponsorer till ett evenemang som tydligt bejakar prostitution”, skriver de vidare.
Världen idag tar kontakt med Nordic Choice Hotels för att höra hur de tänker kring sin sponsring.
”För oss är det självklart att stå upp för alla människors lika rätt och värde. Pride är ett fantastiskt tillfälle att göra det på och våra gäster och samarbetspartners uppskattar vårt engagemang kring detta”, skriver pressavdelningen i en kommentar.
Några specifika svar på frågorna om Pridefestivalens innehåll – hur man som hotellkedja ser på att man är med och stödjer ett event där prostitution bejakas – får inte Världen idag.
”Utöver detta har vi inga kommentarer”, skriver pressavdelningen.
Världen idag tar kontakt med Therése Ewert för att höra hur hon och hennes man resonerar.
– Vi känner att det är viktigt att man som konsument använder sin rätt och visar vad man inte vill stödja, säger hon.
Det kan leda till att företaget i fråga får upp ögonen för något som de inte har tänkt på, menar hon.
Många företag stöder i dag Pride. Varför vänder ni er till just Nordic Choice Hotels?
– För att vi fick det här nyhetsbrevet. När vi såg det valde vi att agera på det. Baserat på var man är medlem och kund kan man agera på olika sätt, säger Therése Ewert.
Hon betonar att det för hennes del inte handlar om att bojkotta hotellkedjan, utan att informera.
– Om man väljer att stå som huvudsponsor blir man också medansvarig för utbudet. Som hotellkedja blir det ju exempelvis problematiskt med Prideprogrammets bejakande av prostitution.
Enligt Therése Ewert har hon och hennes man fått ett mejl som bekräftar deras utträde ur hotellkedjan, men inget längre svar.
Hur kan man som privatperson göra om man inte vill stödja Pride?
– Lyfta fram sanningen. Man behöver inte göra någon grävande journalistik för att göra det – det räcker att gå in på Pridefestivalens hemsida. Gå ut ur bubblan av rädsla och prata om det. Berätta vad Pride står för, poängtera vad i detta som inte är bra för människor och samhälle och säg vad som verkligen leder till god folkhälsa.