Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus.
Romarbrevet 8:1

Världen idag

Här är de tio populäraste bibelverserna

När världens största bibelapp Youversion, med tiotals miljoner användare, sammanfattar 2014 års statistik över de populäraste texterna i Bibeln så är det verser om goda tankar som hamnar i topp.

Nyheter · Publicerad 00:00, 7 jan 2015

"Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av ert sinne så att ni kan pröva vad som är Guds vilja: det som är gott och fullkomligt och behagar honom."

Ovanstående bibelvers från Romarbrevet 12 och vers 2 är enligt Youversion den populäraste bland världens bibelläsare under förra året. Man har mätt populariteten genom att väga samman antal delningar, markeringar och bokmärken för ett bibelställe.

Även på andra plats kommer en vers som handlar om tankarna; Filipperbrevet 4 och vers 8.
"För övrigt, bröder: allt som är sant och värdigt, rätt och rent, allt som är värt att älska och uppskatta, allt som kallas dygd och förtjänar beröm, tänk på allt sådant."

Den bibelpassage som delats flest gånger via sociala medier, mail och sms kommer ifrån Kolosserbrevet tredje kapitel och vers 23 och 24. Temat där är att tjäna Gud av hela hjärtat. "Vad ni än gör, gör det av hjärtat, som för Herren och inte för människor. Ni vet att det är av Herren ni ska få arvet som lön. Det är Herren Kristus ni tjänar", står det att läsa där.

De tio populäraste bibelverserna 2014 enligt Youversion:

1. "Och anpassa er inte efter den här världen , utan låt er förvandlas genom förnyelsen av ert sinne så att ni kan pröva vad som är Guds vilja: det som är gott och fullkomligt och behagar honom."
Romarbrevet kapitel 12 och vers 2

2. "För övrigt, bröder: allt som är sant och värdigt, rätt och rent, allt som är värt att älska och uppskatta, allt som kallas dygd och förtjänar beröm, tänk på allt sådant."
Filipperbrevet 4:8

3. "Bekymra er inte för något, utan låt Gud få veta alla era önskningar genom bön och åkallan med tacksägelse."
Filipperbrevet 4:6

4. "Jag vet vilka tankar jag har för er, säger Herren , nämligen fridens tankar och inte ofärdens för att ge er en framtid och ett hopp."
Jeremia 29:11

5. "Nej, sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så ska ni få allt det andra också."
Matteus 6:33

6. "Då ska Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus."
Filipperbrevet 4:7

7. "Förtrösta på Herren av hela ditt hjärta, förlita dig inte på ditt förstånd."
Ordspråksboken 3:5

8. "Frukta inte, ty jag är med dig, se dig inte ängsligt om, ty jag är din Gud. Jag styrker dig, jag hjälper dig, jag uppehåller dig med min rättfärdighets högra hand."
Jesaja 41:10

9. "Bekymra er alltså inte för morgondagen, för morgondagen bär sitt eget bekymmer. Var dag har nog av sin egen plåga."
Matteus 6:34

10. "Räkna med honom på alla dina vägar, så skall han göra dina stigar jämna."
Ordspråksboken 3:6

Fotnot: Bibelorden är hämtade från Folkbibelns översättning.

Abortfrågan handlar om ofödda barns rätt till sin kropp

Ledare I fredags kom så beslutet från USA:s Högsta domstol gällande aborträtten. Det gamla beslutet från... tisdag 28/6 00:10

Artikel om hbtq och Pingst har lett till intensiv debatt

Hbtq. Världen idags rapportering om kyrkorelaterade hbtq-forums slutna diskussion kring att förändra... tisdag 28/6 10:00

Sorgegudstjänst hölls för offren i masskjutningen i Oslo

Norge. På söndagen slöt Osloborna upp i en sorgegudstjänst i stadens domkyrka efter helgens terrordåd där... tisdag 28/6 07:00

Keramiker till vänster och vd:ar till höger på valsedeln

Politiker. Drygt hälften av alla 54 000 politiker som kandiderar i höstens val har uppgett något slags... tisdag 28/6 04:30

Visdom från en nioårig flicka i Uganda

Ungkrönika Jag kom häromveckan hem från en fantastisk, lite galen missionsresa med min bibelskoleklass i ett... tisdag 28/6 00:00

Hur missionerar vi i världens mest sekulära land?

Gästkrönika Den har naturligtvis sina brister och förklarar inte verkligheten fullödigt, men sedan resultatet... tisdag 28/6 00:00

OS-vinnaren Jonny Nilsson har avlidit

Dödsfall. Jonny Nilsson, OS-guldmedaljör i skridskor, har lämnat jordelivet. I en intervju med Världen idag... måndag 27/6 20:00

Kommer vi att känna igen varandra i himlen?

Mot väggen I Bibeln står det ju att vi i himlen kommer att vara som änglarna (Matt 22:30). Betyder det att vi...

Gärna blomsterkrans – men spola nubben i slasken

Andakter av Carl-Erik Sahlberg. Midsommarhelgen närmar sig och därmed den ljusaste tiden och den ljusaste natten på året. Nu sitter...
Följ Världen idag i sociala medier