För några år sedan byttes trafikljusen för grön gubbe ut vid korsningen Mäster Samuelsgatan – Drottninggatan i Stockholm mot ett trafikljus med samkönade kärlekspar. För gående norrut visar ett kvinnligt par om man får gå över gatan, och åt söder är det nu två gröna gubbar, som håller hand.
Nu har fler övergångsställen i Stockholm fått de samkönade paren som trafikljus.
Dessutom visade Stockholms stad nyligen upp sin senaste satsning på jämställdheten: feministiska cykelbanor. På några ställen har man målat damcykelsymboler i stället för den klassiska cykeln. Tanken är att det nu är damcyklar som ska brännas in i takt med att symbolerna behöver förnyas, med målet att hälften ska bli damcyklar.
– Vi tycker det är viktigt att båda könen syns i den offentliga miljön. Och det här att kunna visa att det gamla, mer manliga patriarkala samhället är borta, och då bör också symbolerna i stan motsvara det, och då är cykelbanorna i stan nästa steg, säger Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén, (MP), till Expressen.
Miljöpartiet vill gärna profilera sig som det parti som tar jämställdhetskampen på störst allvar. Därför kallade man till presskonferens vid rondellen vid Sergels torg, där en stolt Daniel Helldén personligen brände in den första damcykeln i asfalten.
Reaktionerna på cykelbanornas nya märkning är dock inte odelat positiv. Inte ens bland feminister.
– Vi är nog få kvinnor i Stockholm som bryr oss om huruvida symbolerna på cykelbanan har rak eller svängd ram. Det blir snarare ett hån och ett förlöjligande av de verkliga jämställdhetsreformer som krävs, skriver Lisa Palm från Feministiskt initiativ.