Nyheter

Forskare: Disciplin kan vara nyckel för skolor i förorter

Ordning, kunskapskrav och lärarledda lektioner är några av ingredienserna på skolor som uppnått goda studieresultat i utanförskapsområden. Foto: Henrik Montgomery/TT
Gabriel Heller-Sahlgren. Foto: Karl Gabor

Kan disciplin och höga förväntningar vara ett sätt att vända den negativa trenden bland elever i svenska utanförskapsområden? Det tror skolforskaren Gabriel Heller-Sahlgren, som har studerat utländska så kallade No excuses-skolor.– Man ser väldigt starka positiva effekter på kunskapsresultaten i de här skolorna, säger han.

Publicerad Uppdaterad

Kunskapskrav, ordning och reda jämte konsekvenser av negativt beteende är utmärkande för utbildningsmodellen No excuses (Inga ursäkter). Den används i vissa offentligt finansierade friskolor i USA och England – framför allt i socioekonomiskt svaga områden – och har gett goda resultat.

Vill du läsa vidare?

Teckna en prenumeration för att ta del av denna artikel och mer på varldenidag.se.

ERBJUDANDE!
Världen idag DIGITAL

2 månader för 10 kr!

KÖP

Världen idag
DIGITAL

129,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
HELG

159,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Världen idag
PAPPER

189,-

kr/månad ​​​​​​

KÖP

Powered by Labrador CMS