Frågan om böneutrop är glödhet i Sverige, bland annat sedan moskén i Växjö nyligen lämnade in en ansökan om att få hålla böneutrop. Till kritikerna sällar sig en av dem som själva har bakgrund i islam, Gjohn-Marko Berisha , numera bosatt i Örebro och anställd i Svenska kyrkan.
Gjohn-Marko Berisha växte upp i en muslimsk familj i ex-Jugoslavien. Pappans död tog honom hårt och efter en tid som ateist blev han en kristen. Det skedde efter att han flytt hit till Sverige, undan Bosnienkriget i början av 1990-talet.
Trots att han lämnat islam så framhåller han att den svenska religionsfriheten även gäller muslimer.
– Likaväl som vi kristna har kyrkor att samlas i, så bör vi tillåta muslimer att mötas i sina moskéer, säger han, men är samtidigt tveklöst kritisk mot minareter och böneutrop.
I det här fallet handlar det inte om religionsfrihet, menar Gjohn-Marko Berisha . Att jämföra fenomenet med kyrkklockor, så som skett i debatten, är absurt, menar han, och beskriver kyrkklockor som en påminnelse om gudstjänst till skillnad från böneutropet med sin starkt proklamerande text: ”Allah är störst. Allah är störst. Jag vittnar om att det inte finns någon annan gud än Allah och Muhammed är hans sändebud”.
– Minaretens högtalare är till för att proklamera för alla andra vem som är den ende och den störste, det är islamisternas sätt att säga att: ”Nu har vi intagit den här staden”, säger Gjohn-Marko Berisha .
Han varnar för utvecklingen i Sverige. Om vi börjar att säga ja till enskilda minareter, så blir det ett prejudikat som kan användas av muslimer på varje ort, menar Gjohn-Marko Berisha .
Och även om det först handlar om proklamation en gång i veckan så tror han att positionerna kommer att flyttas fram efter hand, att det längre fram kommer att handla om fem gånger om dagen.
— Det kommer inte att förbättra integrationen om vi säger ja till minareter och böneutrop i Sverige. Snarare tvärtom, menar Gjohn-Marko Berisha bestämt.
– Vilken person som inte är muslim vill bo i ett sådant område med denna proklamation? frågar han sig och ser framför sig bostadsområden med allt större koncentration av muslimer.
– Andra svenskar kommer med stor säkerhet att flytta därifrån.
Statsminister Stefan Löfvens argument att man kan tillåta minareter i ett industriområde där ingen störs, betecknar Gjohn-Marko Berisha som ”flum”, ett sätt att undvika den principiella debatten.
– Säger man ja till en minaret på en plats en gång i veckan, kan man inte senare säga nej på andra platser.